Fancypants Schmanzypants!

De færreste kan drømme om publisitet lik den selskapet Loudmouth Golf opplever i disse dager. Noe i utgangspunktet så usexy som golfbukser er i dag det aller hotteste samtaletemaet på twitter, facebook, alskens blogger og alle andre tenkelige og utenkelige medier. NY Times-spaltister har omtalt dem  NBC har omtalt dem. Her hjemme har f.eks. Dagbladet omtalt dem. Vi snakker selvsagt om det norske curlinglandslagets nye uniform.
  
For det vakte oppsikt da det norske curlinglandslaget entret isen ikledd skrikende rød-, hvit- og blårutede bukser. Kombinasjonen trauste curlingspillere og bukser som går enhver trendsetter en høy gang er så uventet og så fantastisk at internett gjorde internett gjør best: Spre ting med lynets hastighet og se: a whole lot of hilarity ensued i beste Internet Meme-stil. . I skrivende stund har Facebookpagen «The Norwegian Olympic Curling Team’s Pants» 19.500 fans. Den hadde 18.000 for ti minutter siden. Det tok ikke lange stunden før noen fant ut at lagets bukser stammet fra selskapet Loudmouth golf og faktisk kunne kjøpes av hvermannsen – kort tid etter gikk nettbutikken til Loudmouth ned av overbelastning.

Slik murketing.com (NY Times-spalte) omtaler det: 

[these pants] «could easily escape the confines of the golf course, which is where they’ve evidently been stuck before now. [..] How long before some celebrity turns up in a pair of these at an awards show or whatever? How long before some alpha ironic hipster strolls down Bedford in a pair of these?«

Spaltisten har selvsagt helt rett. Buksene er alt blitt ikoniske, og man kan spå at dette selskapet blir det nye store mot alle odds. Og for the record; buksene til curlinggutta er kanskje de minst oppsiktsvekkende i kolleksjonen. Forbered deg på særs fargerike pants all around til våren – solbriller kan være en god investering. Effekten vi ser beskriver samme Murketing som at et tilsynelatende tilfeldig objekt tar til seg en historie og en mening og begynner å leve sitt eget liv:  «The object becomes a souvenir of a moment and an experience: The time we all got together and made fun of [..]«

Nå sitter nok en rekke sikkert like flinke små designselskaper rundt om i verden og sier «hvordan gjorde de det? Vi må ha en SÅNN kampanje! Hvordan kan VI skape slik omtale som dette?» Svaret er at det kan du selvsagt ikke. Loudmouth kan umulig ha visst at den anonyme Christoffer Svaes handel av en håndfull golfbukser på nett skulle resultere i dette. Jeg tror nok de sitter og klør seg litt i hodet og sier «hva f… skjedde der?» Antageligvis har de ikke fått med seg Facebook-siden, siden klokken ikke en gang er lunsj over dammen enda og den begynte å vokse i formiddag norsk tid. Jeg tviler sterkt på at Loudmouth står bak facebooksiden. Hvis de mot formodning står bak det er det i såfall i noe av det smarteste jeg noensinne har sett hva markedsføringsstunt gjelder og jeg bøyer meg i støvet for deres genialitet.

Og her kommer jeg endelig til poenget:

Loudmouth BURDE stått bak facebooksiden. Du kan ikke fabrikkere buzz som dette. Men du kan jaggu meg utnytte det for alt det er verdt når det først oppstår! Derfor er det så viktig å ha antennene ute, og plukke opp en begynnende buzz. Når den først oppstår må du kjenne mediene så godt at du vet hvordan du kan utnytte det. Da Sons of Maxwell sin uheldige opplevelse med United Airlines resulterte i den usannsynlige megahiten «United Breaks Guitars»  snappet gitarprodusenten Taylor Guitars opp at merkenavnet sitt var del av en begynnende buzz og var først på banen med et videosvar som kommer opp som første relaterte video til alle de 7-8 millionene som har sett musikkvideoen på YouTube. Dårlig pr for United Airlines; godt utnyttet buzz av Taylor Guitars. Jeg tror vi vil bli stadig flinkere til å utnytte den slags plutselig gratis markedsføring. Men da må vi være forberedt! Vi må ha ørene på stilk og vi må, i tillegg til å være forberedt på digitale kriser også være foreberedt på det motsatte – digtale boosts og buzzmarkedsføring.

Hva tror du? Mer buzzmarkedsføring? Får curlingsporten et solid hopp i seertall på grunn av dette? Bør Loudmouth hive seg rundt og lage en avsindig god sponsoravtale med curlinglandslaget? Blir curling den nye folkesporten? Og viktigst av alt: Skal du kjøpe buksene (poll)?
Forøvrig: Det er på dager som denne – hvor flere titalls tusen mennesker samler seg om noe så simpelt som å uttrykke glede over et par horribelt modige bukser – at jeg blir minnet på hvor vanvittig høyt jeg elsker internett. Herregud som jeg elsker internett for at jeg får ta del i all verdens menneskers fiffige påfunn.
About these ads

Om Beate Sørum

Hei – jeg er Beate, ei blid trønderjente i Oslo. Jeg jobber i Kreftforeningen med fundraising og digital kommunikasjon. Jeg er også foredragsholder:) / Hi - I'm Beate! I work for the Norwegian Cancer Society, where I do fundraising and digital communication. I'm also a public speaker:)
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Fancypants Schmanzypants!

  1. Martin sier:

    Curlingspillere er vinteridrettens svar på de som spiller dart eller biljard. Hadde det ikke vært for all den jævla isen så hadde det vært en pubsport.For å være litt seriøs: Det du skisserer krever at kommunikasjons- eller markedsavdelingene er utrolig oppmerksomme og følger med i timen. (Og timen betyr timen, ikke dagen eller uka.) Det krever også at bedrfiten har mulighet til å legge fra seg alle andre arbeidsoppgaver for å kaste seg buksebølgen eller hva det neste tilsvarende blir. For i sosiale medier er det som er en nyhet en dag, glemt den neste. Og er det noe som er helt sikkert så er det at absolutt ingen snakker om det norske curlinglandslaget mellom olympiadene. Og enda mindre om buksene de eventuelt måtte ha på seg.

  2. Beate Sørum sier:

    Ja – det forutsetter akkurat det. Derfor er det så viktig å faktisk ha rutiner som gjør at man følger med i timen. Og ikke minst må man vite hva man skal gjøre når man skal kaste seg på buksebølgen. For det er klart, nå har de en unik mulighet til å bite seg fast som merkevare gjennom å handle riktig – eller de kan forsvinne ned i glemselen sammen med curlingen når OL er over. Er det realistisk å forvente at man er i stand til å utnytte en slik bølge (for ikke å si tsunami) når det kommer uventet?

  3. Øyvind sier:

    Man trenger ikke nødvendigvis følge med i timen. Dagen eller dagene må kunne sies å holde. Jeg ble med i gruppa på 50.000 medlemmer og i skrivende stund er det 300.000 Jeg tror ikke apexen på vekstkurven av consumer awareness var nådd på en dag. det er ikke sikkert den er nådd ennå engang.

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s