Fremtidens markedsføring: Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad!

Jeg liker så godt ELSKER at markedsførere verden over endelig begynner å tenke utenfor boksen. I ønsket om å få til den ultimate virale spredningen av sitt budskap, har vi havnet i en trend, hvor markedsføringen går ut på å gjøre mennesker glade! Det begynner å komme mange gode eksempler nå, T-mobile sitt «Welcome home»-stunt, hvor intetanende passasjerer blir møtt med sang på Heathrow, Spanair som gav personlig tilpassede julegaver til alle passasjerene som satt på et fly på julaften i stedet for å feire med sine kjære, og ikke minst den helt fantastiske «Mukhtars Fødselsdag», hvor et dansk buss-selskap forsøker å skape en bedre dag for sine ansatte og passasjerer. Den som ikke blir varm om hjertet og gråter en skvett av denne videoen er ikke menneskelig.

Man kan også nevne den pågående kampanjen #SoIrritating, hvor Edge Shaving Gel forsøker å få det amerikanske folk til å forbinde merkevaren sin med fjerning av irritasjon. Edge søker opp irriterte tvitrere og sende dem noe som fjerner irritasjonen, alt fra iPader til morsomme youtube-snutter. Det skaper naturlig nok en snakkis.

En annen vri av det jeg mener er samme trend, er de markedsføringstiltakene som spinner ut av teorien bak the game layer on top of the world (lenke til en Ted-talk – vel verdt å se!), og Rolighetsteorin – hvor lek og moro er det som driver holdningsendringer og merkevarepreferanser. Tenk hvilken enorm boost i merkevarekjennskap og -preferanse Mini får når de gjør om hele Stockholm til et fantastisk spill-landskap på denne måten:

Jeg tror den store fellesnevneren for alle slike stunts er at man setter kunden i sentrum, og spør seg selv: «hva kan jeg gjøre for å glede kundene mine». Jeg tror man har utrolig mye mer igjen for å bruke markedsføringsbudsjettet sitt på å gjøre eksisterende og potensielle kunder glade, enn på å strebe etter årets reklamefilm og det det måtte koste å sende den på TV.

Det er slik jeg ser det et par forutsetninger for å lykkes med denne type markedsføring; målgruppen din bør være av sorten som vil benytte anledningen til å snakke om det et eller annet sted. Men igjen; de fleste målgrupper har sine kanaler som de snakker sammen i. Og så må du faktisk ha alt annet på stell først. Det  hjelper for eksempel lite på mitt inntrykk av flyselskapet KLM at de overrasker intetanende twitrere, når jeg HVER uke får et irriterende nyhetsbrev fra dem som det er klin umulig å melde seg av med mindre du tar en eksamen i brukernavn og passord du opprettet for hundre år siden først. Og så må det du gjør føles «ekte». Det må ikke føles som et publisitetsstunt. Det kan være litt tricky å få til.

Har du skikkelig orden på eget hus, god kundeservice og gode produkter, så har du alt og vinne og ingenting å tape på å sette kundene dine i førersetet – også i markedsføringen.

Jeg blir altså så delirisk lykkelig av dette som jeg kaller fremtidens markedsføring, at jeg er på nippet til å tro at dette gir oss en bedre verden. Fortsetter vi sånn må det da jaggu ble slutt på krig og fred og religion og politikk og sånn snart, vil blir jo så gla’!

Jeg har ikke sett noen norske varianter av slik markdsføring enda – det blir spennende å se hvem som først kommer med et skikkelig stunt her til lands. Skulle det befinne seg en kjøkkenprodusent der ute som kunne tenke seg å prøve, kan jeg love å bli veldig glad og veldig høylytt om noen kom til å glede meg med å pusse opp kjøkkenet.

Om Beate Sørum

Hei – jeg er Beate, ei blid trønderjente i Oslo. Jeg jobber i Kreftforeningen med fundraising og digital kommunikasjon. Jeg er også foredragsholder:) / Hi - I'm Beate! I work for the Norwegian Cancer Society, where I do fundraising and digital communication. I'm also a public speaker:)
Dette innlegget ble publisert i Kundeservice, Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

18 svar til Fremtidens markedsføring: Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad!

  1. Vi mennersker er i sannhet homo ludens. Vi er lekende og sosiale. Vi vil være med og vi vil være med sammen. Bare tenk på hvordan du selv bryter opp arbeidsrutiner for å gjøre arbeidsdagen mer interessant, motiverende og spennende.

    Det vi gjør i lek med andre huskes og engasjerer oss. Det er enklere å gjenfortelle det som er artig, og vi gjør det gjerne med en iver som smitter. Her tror jeg utfordringen til fremtidens markedsføring ligger, og som de fleste bedrifter må spørre seg selv: Hvordan kan vi få målgruppen til å leke ? Hvordan kan vår bedrift / vårt produkt bli mer sosial ?

    De som vinner kampen om kundene er de som tør gjøre det som er annerledes og som inkluderer lek og moro. Og det bør ikke stå på ressurser, for dette er billig markedsføring.

  2. Tilbaketråkk: Tweets that mention Fremtidens markedsføring: Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad! | Beate tenker høyt -- Topsy.com

  3. Beate Sørum sier:

    Det er nok ikke ressursene det står på nei – det er kreativitet, og det å tørre og være litt anderledes som skal til for å få til noe sånt:)

  4. Mitt tips er at det blir Lille Vinkel Sko som blir de første i Norge til å lage en slik markedskampanje. Markedansvarlig der tørker nemlig i dette øyeblikk latter- og gledestårer og føler seg beriket og inspirert, og klar til å gjøre verden til et bedre sted. Kunde for kunde. -Følg med! -Og takk for inspirasjonen! ;-) Mvh Markedsansvarlig LVS

    • Beate Sørum sier:

      Ikke noe dumt tips det;) Er det noen som virkelig kan være troverdige og ekte med en slik kampanje, så må det jammen være dere! Jeg heier på dere:P

    • Beate – dritbra innlegg! Se opp for mobilmarkedsføring. Det har såvidt begynt.

      Lille Vinkel Sko/Marte: Helt utrolig at dere har omtrent 30 000 fans på facebook. Det er imponerende og jeg vil gjerne høre mer om hva dere har gjort. Et lite tips for å få enda flere fans: Bytt landingsside på facebook. Når man går inn på siden, går man rett på veggen, og det gir ikke spesielt stort insentiv til å bli fan, eller verdi for folk. Det er heller ingen «calls to action», eller oppfordring til handling som jeg liker å kalle det på norsk. Jeg ville heller ha brukt «du er sjefen» som landingsside, men den er heller ikke ideell. Se på tweetpages sin fb side for inspirasjon.
      Poenget er å oppfordre folk til å gjøre handlinger, for å motta en «gave» eller noe av verdi i retur. Kan også integrere påmelding til nyhetsbrev rett på fb landingssiden.
      eks.
      Steg 1: trykk på liker
      Steg 2: meld deg på nyhetsbrev og motta…

      Om dere lager en kul app som du sier at dere skal, må dere selvfølgelig informere om den på landingssiden på fb.

      Bare pass på at du ikke oppfordrer folk til å like pga en konkurranse da, for det er ikke lov, men det vet du sikkert.

      Og forresten (bombe at denne kommer) har jeg en del gratis videoer med tips og triks om online markedsføring på http://www.trippeltrafikk.no/video hvor det legges ut nye videoer kontinuerlig. Men hvem bryr seg om det?
      Og bli med på twitter samtalen @TCPrestgaard :)

      • Beate Sørum sier:

        Takk for det Thomas:) Det blir spennende og følge med hva folk finner på fremover!

        (og P.S.: Marte er nok skikkelig klar over de reglene;) Les mine poster om facebook-reglementet litt lenger bak i rekka her, så har hun kommentert litt om akkurat det;) )

      • Takk for tips Thomas! :-) Skal (smått om senn) følge opp de gode rådene dine. Vi har nok allerede tenkt noen slike fornuftige tanker, «problemet» er bare at vi selger så fryktelig mye sko, at vi ikke når å gjøre alle de tingene vi vet vi burde gjort, på Facebook og andre steder. ;-) Etter at vi uforvarende ramlet inn i «nye pages», så ser siden verre ut enn noen gang, synd det skjedde samtidig med februarsalget! :-)

        Heldigvis responderer kundene/vennene våre veldig godt på enkel og god gammeldags kommunikasjon og velvillig kundeservice, helt uten fin innpakning og lokking med premier. Tror de opplever at vi siden vår leverer verdi, hovedsaklig i form av relevant stoff om sko og mote, og hjelp når de etterspør det. -Dét er en suksessoppskrift jeg gjerne deler med alle andre. :-) Men selvfølgelig en stor fordel om man klarer å formidle kvalitetene sine ved første øyekast på en måte som vekker interesse hos tilfeldig besøkende, og kanskje kan friste de man allerede kjenner til å ta turen innom oftere. Det er en morsom jobb å ta fatt på. Gi meg fire måneder! :-)

        Da jeg kommenterte dette innlegget til Beate så handlet det for øvrig ikke om Facebook i det hele tatt. Da var det videre markedsføringstanker jeg hadde i hodet. Varme tanker om å omfavne alle kundene/menneskene i hele universet med hjertegod inkluderende kjærlighetsfylt relasjons-, lojalitets- og omdømmebyggende (fordekt) reklame. Tenk at et blogginnlegg kan ha slik effekt! ;-)

        • Beate Sørum sier:

          Tusen takk for de siste ordene der Marte – det er akkurat sånn jeg føler meg når jeg ser disse filmene – nå er jeg særdeles fornøyd med å ha klart å videreformidle følelsen:)

        • Åja, selvfølgelig,
          Fant ut nå hvordan dere fikk 30 000 fans. Ulovlig konkurranse! Leste om det på bloggen til synlighet.no:

          http://www.synlighet.no/blogg/93-94-ulovlige-facebook-konkurranser

          Jeg regner med at dere gjorde det i god tro, så jeg skal ikke holde det i mot dere, men bra at dere har fått en lærepenge da. Det er jo helt ekstremt hvor mange som bryter lovverket til facebook, og det blir urettferdig for de som prøver å følge det. Det er jo heller ikke så lett å forstå alle reglene. Det er en del gråsoner. Facebook bør faktisk gjøre en bedre jobb selv med å overvåke dette, fordi det er få som kjenner til regelverket. Det er bra at Beate og andre skriver blogginnlegg om dette. Det hadde vært bra om noen kunne ha fått til et intervju med en representant fra facebook og filmet dette. Lurer på om jeg skal gjøre det…

  5. Herlig! Jeg faller pladask for slik markedsføring. :-)

  6. Tilbaketråkk: Tweets that mention Fremtidens markedsføring: Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad! | Beate tenker høyt -- Topsy.com

  7. Silacruz sier:

    Her er noen som fikk bra blest om sitt stunt i Bergen:

    http://www.ba.no/puls/article5486907.ece

    Om det førte til at flere kom på stykket vites ikke, men at de gjorde folk glade og mer positivt innstilt er det ikke tvil om.

    Må nevne at Galleriet er i seks etasjer, med et stort og åpent midtparti slik at man ser hele veien opp til sjette etasje. Jeg kan bare tenke meg akustikken..

    =)

  8. Siden vi egentlig skal snakke om fremtidens markedsføring og interaktiv markedsføring, sjekk dette blogginnlegget jeg akkurat skrev om facebooks kuleste nye app der du kan integrere webinarer rett på facebook sida – Gratis!:

    http://www.trippeltrafikk.no/blogg/vpype-facebook-kuleste-nye-app/

  9. aimar sier:

    Hei igjen Beate
    Vil nå si at dette er ganske nær hva du etterlyser. Byggmakker etterlyste kjøkkenet ditt rett før jul. Synøve har nå i stedet fått seg nytt kjøkken (kunne vært deg beklager at jeg ikke var klar over dette behovet:-)) og du kan se denne feel good interaktive filmen her:
    http://www.facebook.com/byggmakker?sk=app_100657770017258

    Hva synes du? Vi er veldig stolte selv over hva vi har fått til, men tåler kritkk.

    Aimar

    • Beate Sørum sier:

      Det var som pokker – her har jeg gått hen og gått glipp av et kjøkken! Jaja, da får jeg gjøre det sjøl i stedet da;)

      Jeg liker kampanjen fra Byggmakker (og dere) – mye god inspirasjon her! Godt jobba-konseptet er absolutt spennende, det er særs nyttig for meg som skal pusse opp å finne disse ressursene på ett sted, og kunne spørre noen til råds – dét er å tilby nytteverdi, det:)

      Det som vel skiller filmene du viser til fra dem jeg har brukt som eksempler over, er vel egentlig følelser. Jeg blir ikke rørt eller gira av å se Byggmakker-filmene, og det krever litt for mye tid av meg å se igjennom alle filmene nå som alle episodene ligger ute. Men jeg har definitivt bokmerket huskelistene og godtjobba.no, nå som det ser ut som jeg må lage kjøkkenet selv;)

      Det er helt klart å sette kunden i sentrum å tilby et slikt ressurssenter av hjelp og informasjon også!

  10. Tilbaketråkk: Fremtidens markedsføring: Den største glede man kan ha, er å gjøre andre glad! | Norges Innsamlingsråd

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

