deLillos skrev oppskriften på hvordan lykkes i sosiale medier i 1995

I begynnelsen av april holdt jeg et foredrag på et seminar om digital kommunikasjon / sosiale medier i regi av Næringsforeningen i Trondheim. Jeg var siste taler. Og er det noe som er risikosport, så er det å være siste taler på et seminar om sosiale medier. Du kan banne på at noen av de før deg har brukt opp alle klisjeene dine. Så jeg turde ikke annet enn å komme opp med egne klisjeer. Der jeg satt med hodet i bløtt og holdt skjegget bort fra postkassa kom svaret til meg som lyn fra klar lyspære. Under en av Vinterlyd-konsertene tidligere i år hørte jeg deLillos oppsummere mulighetene, fallgruvene og løsningen på hvordan bedrifter skal opptre i sosiale medier. Og dette hadde de tenkt ut allerede i 1995!

En smak av sommer

Folk vil ha en smak av sommer. Og ikke deg og din merkevare.

Dette er hva bedriftene gir dem

Og dette er hva mange bedrifter gir på facebook. Fy-fy.

Fordi de glemmer å lytte.

Fordi mange glemmer det å lytte, for det gir dem ingen nytte. Tror de ja, toskene.

Alle sosiale medier-eksperter må ta seg en bolle og svelge early adopter-statusen sin med. 1995, ass.

Om Beate Sørum

Hei – jeg er Beate, ei blid trønderjente i Oslo. Jeg jobber i Kreftforeningen med fundraising og digital kommunikasjon. Jeg er også foredragsholder:) / Hi - I'm Beate! I work for the Norwegian Cancer Society, where I do fundraising and digital communication. I'm also a public speaker:)
Dette innlegget ble publisert i Sosiale medier, Stort og smått og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

16 svar til deLillos skrev oppskriften på hvordan lykkes i sosiale medier i 1995

  1. Thomas Moen sier:

    Jeg liker det!

  2. golovan sier:

    Bra poeng, men litt klein låt…:) Usikker på om folk vil høre en myk, varm og sensuell stemme på sosiale medier (hele tida?), men kapitalkrokodillen og lyttefobi er rimelig spot on.

    • Beate Sørum sier:

      Hehe – folk vil vel neppe at alle merkevarer skal begynne å bli myke og sensuelle nei;) Det var vel ment mer i overført betydning – altså i det _virkelige_ liv vil vi ha det (en smak av honning), altså lykke, altså må merkevarer finne en måte å bli en del av vår «lykke» på – enten gjennom å være til nytte, være noe du vil identifisere deg med for å øke egen standing, underholdende eller lignende:)

  3. Veldig bra vinkel. Hvem skulle trodd – de Lillos i 1995. Enkle regler. Føler man ogte overkompliserer hvordan man skal snakke i sosiale medier. Det handler jo egentlig bare om å være høflig, hyggelig og vennlig – rett og slett menneskelig. Pronlemet oppstår jo når bedrifter tar den tradisjonelle «ovenfra-og-ned» holdnignen til kommunikasjon. Da viser man rett og slett dårlig teft.

  4. vaarloek sier:

    haha! spot on.

  5. Beate Sørum sier:

    Takktakk dere – utrolig hva litt livemusikk kan tilby av åpenbaringer;)

  6. Ikke bare er den fra 1995, den ble også skrevet av Per Lillo-Stenberg, faren til Lars.

    Og jeg vil tilføye fra samme sang, det endelige beviset på at sangen handler om sosiale medier:

    Jobber både natt og dag
    I et evig statusjag

  7. Vel vel, sosiale medier kontra normal markedsføring er heller likt mener jeg.

    Markedsføring på¨nitti tallet var ikke så annderledes enn det er nå. Forskjellen var at de ville la folk prøve(prøve smakebiter), linker(gi dem mulighetn) og samle ett samfunn.

    TLF-Try, link & communty

    Sorry, men dette faller ikke i god jord hos meg

    • Beate Sørum sier:

      Det må du selvfølgelig gjerne mene, Bent Ivar – jeg tar meg ikke nær av det, hver sin smak:)

      Det skal sies at denne bloggposten er skrevet med en god dæsj humor, rettet mot et publikum som jobber med dette fagområdet til vanlig. Jeg mener ikke seriøst at Smak av honning handler om sosiale medier;)

      Men jeg er ikke enig med deg i at markedsføringen ikke har forandret seg – markedsføring i dag innebærer så mye, mye mer enn det gjorde på 90-tallet. Nå har du ikke lenger råd til å gi kundene dine sitte igjen med en dårlig opplevelse, eller en opplevelse av at du bare bryr deg om å selge – å gi gode kundeopplevelser er blitt en essensiell og uunnværlig del av markedsføringen.

  8. Mona sier:

    Morsom og relevant vinklingm, Beate! Jeg holder titt&ofte innlegg om bruk av sosiale medier og håper du vil dele «klisjeen» din med bla. meg… :) (full kredit til opphavskvinnen åff kårs). Jeg liker den så godt at jeg gjerne vil bruke den som en ramme rundt et innlegg jeg skal holde nettopp om hvordan man lykkes i sosiale medier i slutten av måneden. Mvh Mona

  9. Morten sier:

    Hei Beate, bra sak, smart vri:-)

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

