“Du er SÅ utrolig frekk og usaklig, det må være på grunn av landsdelen du kommer fra!”

Aj da. Det er faktisk det daglig leder i A1 Storo Flytteservice og Bra Renhold finner det for godt å si til meg. Han er en næringslivsleder, jeg er hans kunde som forsøker å få min reklamasjon behandlet. Dette er første gang jeg snakker med mannen om reklamasjonen. Det er faktisk første gang noen i det firmaet i det hele tatt snakker med meg om reklamasjonen. Jeg ler av det i dag – jeg gjorde ikke det i går.

De siste 3-4 månedene har jeg møtt firmaet hvor Kundeservice drar for å dø. Festlighetene startet da jeg og mine to roomies vurderte det dit hen at vi ville betale noen for å ta flyttevasken heller enn å gjøre det selv. Eventyret har sin foreløpige ende i at jeg fikk en halvtimes skyllebøtte. Lang historie kort:

  • Tok mer enn 1 & 1/2 mnd, tre forsøk og utallige henvendelser til flere å få en godkjent vask.
  • Reklamerte på at rør under vask var løsnet med påfølgende vannsøl, gjenstand knust og på forsinkelsen med krav om prisavslag.
  • Har bekreftelse fra selskapet på at fakturaen ligger på vent inntil vasking er godkjent og reklamasjon er behandlet.
  • Har purret pr e-post flere ganger for å få reklamasjonen behandlet, senest 24.august med all e-posthistorikk inkludert, helt uten svar.

Så ringer daglig leder meg i går. Han spør ikke om hvorfor betalingen holdes tilbake og hvordan vi kan løse det. Han har ikke lest e-posthistorikken før han ringer. Han velger i stedet å på konstruktivt vis starte samtalen med å skjelle meg ut. Jeg skal ikke skryte på meg å holde meg helt rolig gjennom samtalen – jeg har det med å bli provosert når noen skjeller meg ut uten grunn (og jeg er trønder. Ikke kødd med landsdelen min!). Jeg holder meg dog stort sett til å gjenta sakens forløp, at det eneste jeg venter på før fakturaen blir betalt er en tilbakemelding på reklamasjon, og at jeg er relativt misfornøyd med kundeoppfølgingen deres. I løpet av den neste halvtimen får jeg blant annet høre:

  • At jeg er utrolig frekk og usaklig (og at det sikkert skyldes landsdelen jeg er fra)
  • At det er usaklig av meg å påstå at de har løsnet rør når jeg sikkert har løsnet rørene selv og bare prøver å skylde på dem (hæ?!)
  • At det er vanvittig frekt å klage når jeg har fått en god pris i utgangspunktet (tror ikke kjøpsloven spesifiserer noen prisgrense for reklamasjoner..?)
  • At det er helt umulig å snakke til meg, at jeg må være helt tett og nekter å høre
  • At jeg bare er vanskelig og sier at jeg aldri skal gi dem penger (hvilket jeg ikke sier, men derimot at de selvsagt får betalt – når de bare behandler reklamasjonen.)
  • At hans renholdsleder sier jeg hele tiden har skamrost dem helt til nå (hvilket er blank løgn – har aldri snakket med vedkommende, langt mindre funnet noe å skryte av).

Bedriftslederen mener jeg snakker mot meg selv ved å si jeg har sendt mail og samtidig at jeg ikke har hørt fra dem, “da har det jo vært masse dialog da!”. Kjære deg; la meg oppklare: At jeg sender mail dere ikke svarer på, er IKKE å betrakte som dialog! Gjentatte ganger spør jeg hva som er så usaklig, og mannen svarer «å drive sånn og klage og å si at rørene var løsnet». Hva håper han å oppnå ved å opptre slik? Hva med å besvare reklamasjonen, enten med avslag eller ved å innvilge, i stedet? Hadde de holdt en hyggelig tone og forsøkt dialog i stedet for umiddelbar forsvarsposisjon, så hadde det vært langt bedre for begge parter.

La oss se bort i fra det absurde i påstanden om at jeg skulle løsnet rørene selv for så å skylde på dem. La oss se bort i fra det at det er et rimelig krav å forvente sin reklamasjon behandlet. La oss også anta at han har rett og jeg er usannsynlig frekk og usaklig – er det likevel greit for en bedriftsleder å skjelle ut en kunde i en halvtime? Er det ok for en næringslivsleder å brøle “vil du møtes i forliksrådet?! Vil du det?! Hæ?! Hæ?!” til en kunde hvis reklamasjon han ikke har besvart? Hvillken annen bransje enn noen hvis kunder kun har behov for ens tjenester de sjeldne gangen man flytter, kan tillate seg en slik oppførsel?

Begge firma har merkelig nok reservert seg mot kundeomtale på Gule Sider.

P.S: Nederst i denne artikkelen sier daglig leder om hvordan han driver A1 Storo Flytteservice “[..]og oppstår det en minste antydning til konflikt – vel, så er det i utgangspunktet kunden som har rett!” Nå ja. Det er vel bare en sånn omtrentlig filosofi eller?

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Kundeservice, Markedsføring og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

16 svar til “Du er SÅ utrolig frekk og usaklig, det må være på grunn av landsdelen du kommer fra!”

  1. eekageek sier:

    Sjokkerende oppførsel! Hadde jeg blitt møtt med noe sånt i telefonen tror jeg jeg hadde brutt helt sammen. Men stå på ditt du, for det er helt klart han som er usaklig i dette tilfellet, det er det jo ingen tvil og. Horribelt at noen kan finne på å i det hele tatt vurdere skjelle ut en kunde, langt mindre gjøre det! Noen burde gi mannen et kurs i både normal folkeskikk og kundebehandling…

  2. Beate Sørum sier:

    Jeg foreslo det for han også, at kanskje de burde vurdere kundebehandlingen sin litt. At kanskje det hadde vært en bedre fremgangsmåte å bare svare på reklamasjonen da jeg meldte den inn 4.juni, i stedet for å la det gå fire måneder for så å bli sint når ikke pengene kommer. Da fikk jeg til svar at det var utrolig morsomt om jeg skulle komme her og belære ham i kundebehandling, for dette hadde han da jaggu drevet med i 30 år! Vel sa jeg – det merkes ikke… Det er i hvert fall ikke en særlig konstruktiv måte å forsøke å løse en konflikt med en kunde på!

  3. AndersHusa sier:

    Takk for advarsel.

  4. AndersHusa sier:

    Det koster svært lite med forliksrådsbehandling, så det skal du ikke være redd for. Dessuten er det sikkert tomme trusler, han har jo en elendig sak her.Skriv en mail om at beløpet betales når du får vite hvor mye som skal betales, med fradrag for skade (erstatning) og eventuelt prisavslag for dårlig arbeid.Og så kan du jo vise til bloggen, og Twitter, så kan de vurdere selv hvor mye lenger de skal la dette ligge🙂

  5. Beate Sørum sier:

    Jeg lar meg ikke bølle til å gi meg nei! Fikk svar fra dem i går, jobber med et skikkelig tilsvar tilbake. Kommer til å inkludere hele hendelsesforløpet, nok en gang legge ved alle e-postene de ikke har svart på, opprettholde kravet om prisavslag og sette Forbrukerrådet på kopi. Så får de vurdere hvorvidt de virkelig ønsker å fortsette å prøve seg. They messed with the wrong girl:)

  6. Martin Ø. sier:

    Jeg er skuffa over at du ikke twitra det her istedenfor. 32 tweets hadde vært nok for å få plass til alt sammen, og det er vel ikke mer enn du klarer🙂

  7. Beate Sørum sier:

    Haha! Ja det sku tatt seg ut! Tipper jeg hadde vært relativt følgerløs etterpå da. Kunne kanskje prøvd http://woofertime.com/woof/67562

  8. Mari sier:

    Krysser fingrene🙂

  9. Sympatisør sier:

    Dette er dessverre en kjent situasjon. Vi hadde et flyttebyrå (ikke det samme som ditt) for en del år siden som gjorde slett jobb, alt fra å bære masse kasser opp i tredje som skulle i kjelleren (ekstremt tydelig merket) og så bare sette dem fra seg når det ble påpekt, til å ødelegge parkett og herpe komfyren vår. Komfyren insisterte de på å ta med seg for å fikse den, og så hørte vi aldri mer fra dem. Dvs. mannen ringte og ringte og lekte detektiv i flere uker, og det virket rett og slett som om de hadde gått under jorden. Først da vi fikk en eller annens ekskone til å formidle at vi truet med politianmeldelse for tyveri og å oppsøke pressen, fikk vi igjen den (fortsatt ødelagte) komfyren.Det virker som disse byråene vi ha jobben kjapt og smertefritt unna, gambler på at ingenting går galt, og gir blaffen i å ha en skikkelig administrasjon.Du må aldri gi deg! Slike slubberter som lever av å gjøre livet surt for andre må ikke få slippe unna. Blogg gjerne alle detaljer.

  10. Beate Sørum sier:

    Jeg har juleferie til og med mandag 04.januar. Jeg spiser dermed julekaker i stedet for å lese mail, men kan nås på telefon 986 23 650:) Med ønsker om en riktig god jul og et godt nyttår, <?xml:namespace prefix = o /><o:p></o:p><o:p>Beate Sørum:)</o:p> <?xml:namespace prefix = o ns = «urn:schemas-microsoft-com:office:office» />

  11. Beate Sørum sier:

    ..auda.. Her ser man hva som skjer når man har fraværsmarkering på e-posten og noen kommenterer – da sender posterous det sporenstreks ut som en kommentar gitt:)

    @Sympatisør: Vi avsluttet saken med at vi fikk et 1000-kroners prisavslag etter dialog med forbrukerrådet. Når jeg ringte Forbrukerrådet fikk jeg beskjed om at vi hadde en meget god sak og at vi ikke burde godta avslaget på 1000 kroner, men saksbehandleren så det visst anderledes – der fikk jeg beskjed om at vi hadde en meget dårlig sak siden vi ikke kunne hevde å ha blitt økonomisk skadelidende. Rent juridisk er nok det korrekt, men det betyr også at slike firmaer kan fortsette å operere useriøst – uten at det får følger for dem. Siden det er begrenset hvor ofte man har behov for et flyttebyrå også så er de ikke særlig avhengige av kundelojalitet, dermed kan de operere slik. Her har forbrukeren altså ingen beskyttelse dessverre.

  12. Embla sier:

    Åhåhååherlighet!🙂 Man må bare flire! Så overgitt blir man, jeg kjenner vanmakten ta meg bare av å lese .. sukk! Dette er mennesker som trenger bearbeidelse av sine såre følelser og sin usikkerhet ..kanskje? Hvis ikke det bare er …drittsekk som er diagnosen. Lykke til .. klem!

  13. Grenseløs sier:

    Enkelte har rett og slett ikke skjønt det der med service, ikke med elementær service engang. De tror kundene bare eksisterer for å fylle opp bakkontoen deres, uten at de behøver å gi noe tilbake.

  14. Andre sier:

    Jeg har jobbet for denne mannen, vet godt hva du mener…..fikk en arb.kontrakt jeg sa ja til med en gang, firmabil, tlf og god lønn, men etter 1 mnd i jobben ble det bare surr….trakk meg i lønn fordi….ja fordi…og mnd etter holdt han igjen lønnen og da jeg fikk den til slutt ble jeg trukket en uke..
    Ikke fikk jeg tlf, ikke firmabil som han lovet…bare bråk…..og jeg kjenner noen andre som har jobet der, bare surr, der jobbet det folk på andres skattekort etc…..hurra meg rundt

    • mette sier:

      Møkkafirma….jobbet der selv i noen mnd….LIGG langt unna…de har nå skiftet navn til Bra flytting og Renhold

  15. Jerome sier:

    Ser at dette er en gammel sak, men har jobbet for dem og jeg har aldri sett maken til elendig bedrift. Enorm utnyttelse av papirløse innvandrere, under betalte folk og sleipe ledere.
    Håper det gikk bra da

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s