Kreftforeningen og sosiale medier

Vi jobber mye med sosiale medier i Kreftforeningen, selv om vår primære målgruppe er langt eldre enn de mest aktive i sosiale medier. Vi har en interessant diskusjon gående nå, og det er det evinnelige spørsmålet alle bedrifter / organisasjoner stiller seg; hvor mye skal vi delta, hvor aktive skal vi være og hvor går grensen? I vårt tilfelle er det ekstra viktig å ikke trå over grensen, siden vi jobber med et temaet som kan være sensitivt for mange. Dette gjør det vanskelig for oss å kunne prøve og evt. feile. Et eksempel er den store bloggosfæren. Et enkelt Twinglysøk på «Kreftforeningen» viser tydelig at vi og temaet vi jobber med, snakkes om. Spørsmålet vi jobber med nå er: Når skal vi joine samtalen?

Her er det mange aktuelle scenarier vi KAN delta i:

1. Noen snakker negativt, evt uriktig om Kreftforeningen, eller stiller spørsmål.
2. Noen snakker positivt om Kreftforeningen og det arbeidet vi gjør.
3. Noen forteller sin personlige historie med kreft.
4. Noen forteller om noen de har mistet til kreft, og støtter / oppfordrer folk til å støtte Kreftforeningen
5. Noen forteller om en innsamling de orkestrerer.
6. Noen diskuterer kreftfaglige spørsmål (symptomber, behandling, solarium, kosthold, fysisk aktivitet, tobakk etc.)
..and the list goes on.

Så hvilke, om noen, av disse samtalene skal vi delta i? Vil det oppleves som positivt dersom Kreftforeningen / en ansatt i Kreftforeningen kommenterer bloggen din, der du deler minner om en mistet og oppfordrer andre til å støtte Kreftforeningen? Vil det oppleves som et overtramp? Vil bloggeren føle seg overvåket? Vil bloggeren synes det er sårt om vi kommer inn i deres «private» blogg, eller vil det være fint at vi viser at vi setter pris på støtten og evt. henviser til våre tilbud (støtte) for vedkommende? Vil det føles som om «læreren» blander seg inn hvis vi deltar i en diskusjon om kreft, eller vil det være positivt at vi er der som faglig sterk ressurs?

Internt diskuterer vi dette mye og har våre oppfatninger. Dog JOBBER alle vi med temaet kreft hver eneste dag. Jeg har derfor lyst til å høre litt hva dere «andre», som ser temaet litt mer utenfra, mener. Jeg setter STOR pris på kommentarer og innspill til spørsmålene ovenfor. Hva ville du tenkt om det var din blogg?

Tusen takk for hjelpen:)

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Kreftforeningen, Sosiale medier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Kreftforeningen og sosiale medier

  1. Markusm sier:

    Når det gjelder det personlige/private så må man vel rett og slett vurdere hvor «offentlig» vedkommende har skrevet sitt innlegg, og i hvilken grad man kommenterer som Kreftforeningen eller medmenneske.Ei venninne av meg, Tone, startet med kjæresten bloggen http://www.gjorenforskjell.no da hun fikk vite at kreften hun hadde var uhelbredelig. Gjennom denne bloggen åpnet hun seg helt for omverdenen, og tilbakemeldingene gjennom bloggen både fra kjente og ukjente var en utrolig støtte for henne, samtidig som hun også følte at hun gjorde kreft blant unge mer synlig (da mange leger nesten ikke anerkjenner at det forekommer, og dermed diagnostiserer det alt for sent).I utgangspunktet tenker jeg at når noen velger å starte en blogg basert på kreften, har personen gjort et bevisst valg om at man vil dele det med omverdenen, både som et talerør, men også for å få tilbakemeldinger, omtanke og innspill.I slike tilfeller vil det være helt naturlig at Kreftforeningens ansatte også involverer seg og snakker både som privatperson, men også gjerne som fagperson. Så lenge Kreftforeningen opptrer på en støttende måte, og ikke som «selgere» av egen veldedighet, mener jeg denne typen arenaer kan være fine å involvere seg i :)- M

  2. Markusm sier:

    Oh, og litt reklame:Boken «Sammen til verdens ende» er nå til salg! Løp og kjøp ;)http://www.gjorenforskjell.no/index.php?sideID=371&ledd1=375

  3. Tom Arild Haugen sier:

    Hei!Et veldig viktig tema som jeg gjerne gir mine synspunkter på.Gjennom 30 år i formidlingsbransjen (aviser/ukepresse) som journalist og redaktør har jeg en rekke ganger stått overfor spørsmålet om hvor grensen for det private og offentlige går. Særlig i forhold til Vær Varsom-plakatens råd om å beskytte andre mot seg selv.I en krisesituasjon må jeg være klar over at vedkommendes dømmekraft ikke alltid er like god – naturlig nok. På den annen side – noen ganger kan den være bedre enn normalt; et møte, ansikt til ansikt med døden – kan få et menneske til å opptre med det klareste blikk, den grunnleggende livskraften der intuisjonssystemet er satt i høyeste beredskap.Som hovedregel er åpenhet til stor hjelp for både den enkelte og for personer i samme situasjon. Det har jeg selv erfart på min blogg om pilleavhengighet http://bit.ly/QHsQY Etter at jeg åpnet meg om dette har responsen vært enorm. Hva gjorde det med meg? Bare godt.I min situasjon savner jeg nå reaksjoner/kommentarer fra fagfolk og politikere. Noen få (bl a Erna Solberg) har engasjert seg og det betydde mye for meg. Følelsen av å bli hørt, tatt på alvor, er svært viktig!Derfor: Bry dere. Ta kontakt, delta i debatten, vis at også dere vil tabuene til livs. Knus tausheten. Vær åpne. Snakk i jeg-form (ikke vi), vær støttende og rådgivende. For all del, vær klare og tydelige, vær menneskelige, bruk ansikter (ikke logo). Fjern kommunikasjonsstøy, vær personlige!Lykke til!

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s