Lov og rett i sosiale medier

Hva er det som gjør at bedrifter virker å tro at lover og regler ikke lenger gjelder når de entrer de sosiale mediene? Og da tenker jeg på lover som i den store røde boka, ikke som i f.eks. Facebooks retningslinjer (som det også syndes kolossalt mot).

Hva er det som gjør at bedriftene tror dette er fritt vilt, tut og kjør, gjør som du vil-land?

Ta for eksempel Markedsføringsloven. Vi kan se på §3, 2. ledd. Den sier som følger:

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Altså; enhver påstand skal dokumenteres. «Vi er best» er en påstand, og i all markedsføring skal du dermed ha bevis for at du faktisk er best før du har lov til å si det. Det vet de fleste annonsører om, og få vil sette slike påstander i en annonse. Likevel gjøres det i sosiale medier. På Facebook så jeg at en av mine venner var blitt medlem i denne gruppen:

Skjermdump fra Facebook fra gruppen "Trondheims beste solariumer"

Facebook-gruppen "Trondheims beste solariumer"

Gruppen ser ut til å tilhøre en solsenterkjede i Trondheim (her tar jeg forbehold om at jeg kan ha lest informasjonen om gruppa feil, og at den drives av utenforstående, men så langt jeg kan se taler  informasjonen som er lagt ut for at gruppen hører til kjeden. Den illustrerer uansett problemstillingen godt). Her settes det faktisk frem en påstand om at denne kjeden har Trondheims beste solarier. Hva er det som gjør at man ikke tenker på dette som markedsføring? Og hvis man gjør; hvorfor tror man at det er unntatt fra norske lover?

Vi kan gå videre til Tobakkskadeloven, og se på §4, forbud mot tobakksreklame:

Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det samme gjelder for piper, sigarettpapir, sigarettrullere og annet røykeutstyr.

Jeg fikk tilsendt følgende grimme eksempel på at mange tror at heller ikke denne loven gjelder i sosiale medier:

Bilde av snus-reklame på facebook

"Deilig, billig snus"

Det er vel åpenbart at denne annonsen bryter med reklameforbudet. I tillegg bryter den også mot §7 i samme lov;  forbud mot omsetning med rabatt.  Til alt overmål kom denne annonsen i tillegg opp inne på Kreftforeningens aksjonsside – en noe uheldig match all den tid Kreftforeningen fraråder bruk av snus.

Er det fordi man ikke tenker seg om, fordi man ikke vet bedre, eller er det med fullt overlegg fordi man regner med at overseende myndigheter ikke følger med og sanksjonerer på lovbrudd i sosiale medier?

En annen, svært viktig, kilde til potensielle lovbrudd er regler som omhandler finansielle opplysninger. Dette er godt forklart og debattert i denne bloggposten (takk for at du gjorde meg oppmerksom på den, Ingeborg!) Kort fortalt handler den om at bedrifter har en laidback holdning til ting som publiseres av bedriften i sosiale medier. Der investor relations-avdelingen styrer all nøkkelinformasjon som legges ut på bedriftens hjemmeside, er det kanskje en nyansatt, nyutdannet markedsføringsspire som får herje fritt på firmaets offisielle twitter-konto. All den tid det finnes svært detaljerte og strenge lover og regler for hvordan et selskap kan omtale denne type informasjon (både egen-, og tredjeparts-produsert innhold), krav til at både positive og negative ting skal rapporteres osv, er dette meget risikabelt. Der en erfaren IR-ansvarlig vet dette, gjør ikke markedsføringsspiren det – og tvitrer eksempelvis kun positive lenker på firmaets twitterkonto.

Sosiale medier er blitt et slags «fristed», hvor holdningen er at vi bare leker oss litt, det tas ikke nok på alvor – det regnes ikke som en del av den «seriøse» markedsføringen og markedsopplysningen.

Så. Hva skal til for at vi får orden på dette? Må påtalemyndighetene ansette egne sosiale medier-etterforskere, eller kan vi skjerpe oss? Og hvor går grensene? Er det å regne som markedsføring i lovens forstand dersom en ansatt i Bedrift AS skriver på bedriftens Facebook-side at Bedrift AS har det billigste Produktet? Eller gjelder det først når påstanden fremsettes med bedriftens logo? Her blir det spennende å se når vi etterhvert begynner å få saker som kan sette presedens på dette området.

Disclaimer: Eksemplene over er tilfeldig valgt i det jeg tilfeldig har kommet over dem. De er ikke valgt på bakgrunn av sin relasjon til kreft (jeg er ansatt i Kreftforeningen), og er således ene og alene ment å illustrere problemstillingen. Så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at de valgte bransjene er verre enn andre på dette området.  

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Jeg lurer på.., Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Lov og rett i sosiale medier

  1. Helge sier:

    Du er nok ikke den eneste som synes det er helt ville vesten med nettannonsering, men akkurat den med snusen: Boksene det er bilde av er tobakksfri snus.
    Jeg fikk opp penisforlengerreklame på facebook her om dagen. Jeg kan visst garantert få 7 cm lengre penis.
    Og folk går jo rundt i sparkedresser selv om de er langt opp i 20-årene nå.
    Mye makt i reklame ja!

  2. Veldig, veldig god bloggpost som jeg håper blir grundig lest og spredd.

    Jeg tror, som jeg nevnte i bloggposten min fra i går (http://www.sermo.no/2010/04/21/offentlig-sektor-og-policy-for-sosiale-medier-%E2%80%93-hva-ma-vi-tenke-pa/), at mye av det vi ser nå er barnesykdommer for kommunikasjon og markedsføring i sosiale medier. Det gjør det selvsagt ikke riktig! Og jeg tror at vi som jobber seriøst med det, har en viktig rolle i bevisstgjøringen til aktører på nett for tida. Men med tid og stunder vil det selvsagt komme seg.

    Jeg skulle nesten ønske meg at dere i Kreftforeningen klager inn den snus-annonsen på Facebook, jeg, sånn at vi kan få noen «landmark cases» på feltet vårt her til lands.

  3. …og først nå så jeg kommentaren over om at det er tobakksfri snus; men hvordan stiller det seg i forhold til markedsføringsloven, da? Er vel ikke lov å markedsføre sjokoladesigaretter en gang, er det?

  4. Ronny sier:

    Mange gode poeng! Har selv firma og holder faktisk en øye med slike lover ja, men har faktisk det beste produktet etter hva vi klarer å måle (ser etter noen som kan ta en uavhengig utredning på saken). Men uansett begrenser jeg bruken av klichèer som «vi er best» o.l, da bare de som ikke er det må rope slikt for full hals ^^, Stoler nok på produktet til å la folk bestemme selv, og viser andre produkter for å få folk til å tenke at det må da finnes en bedre løsning, og jeg nevner bruksområder og detaljer som utfyller produktet litt ekstra. En av mine inspirasjons-kilder er lederen av Stormberg ( http://blogg.stormberg.no/ ) som selv tar seg av føringen på sosiale medier som da andre stormberg ansatte enkelt og greit holder følge med (men så er Stormberg en såppas proff bedrift at de ikke trenger å rope at deres produkter er best eller noe slikt også).

    et eksempel på en av mine twitter-meldinger:
    @hugoscorp på tide å se på Hugos facebook-siden? Minst tre grader varmere: http://www.aftenposten.no/klima/article3617448.ece

    Jeg tror forresten snusen du nevner er svensk eller noe slikt, ellers hadde det vært over 60kr per boks.

  5. Beate Sørum sier:

    Jeg har ikke så inngående kjennskap til snus at jeg kan si om den er tobakksfri eller ikke, så det kan jeg ikke si noe om, ei heller om lovligheten av det.

    På twitter stilte akkurat @runekinn spørsmålet om hvorvidt norsk lov gjelder her, siden facebook antagelig ligger på utenlandske servere. Ikke vet jeg. Men hvis det er sånn – at det her er fritt vilt som på tv3 fordi det er utenlandsk – så må man kanskje ta en runde og tilpasse lovverket. Det er jo greit nok så lenge det gjelder en tv-kanal som faktisk har en ansvarlig og godkjennende part som tar stilling til reklamen før den sendes. Med den nye netthverdagen utsettes vi for veldig mye som i såfall faller utenfor loven. Så lenge man spesifikt henvender seg til norske forbrukere burde den norske lovgivningen kanskje gjelde uansett? Har ikke nok juridisk kunnskap til å svare på dette – problemstillingen er i allefall høyst reell!

  6. Tilbaketråkk: Tweets that mention Lov og rett i sosiale medier « Beate tenker høyt -- Topsy.com

  7. Takk for et godt innlegg. Dette er uhyre viktig og interessant.

    I Dataforeningens sosiale mediergruppe jobber vi med å sette lov og rett i sosiale medier på agendaen. Kristine Madsen holdt et innlegg om dette på vårt forrige frokostseminar – fra lek til alvor – med svært gode tilbakemeldinger. Vi etablerer snart en blogg som også vil omhandle juridiske problemstillinger

    Henriette

  8. Anders Husa sier:

    Interessant bloggpost og et veldig viktig poeng du tar opp.

    Når det gjelder det første eksempelet om solariumsfirmaet så tror jeg de er innenfor grensene for hva som er lovlig. Hvis jeg husker riktig fra markedsrett så regnes slike generelle utsagn som «vi er best» som skryt, og det skal være lov. Det er mer konkrete påstanders som «vi er billigst», eller «vi har størst utvalg» som må dokumenteres.

  9. Beate Sørum sier:

    @Henriette: Takk for det:) Så bra at dere tar opp dette. Blir spennende å se hvilke betraktninger dere kommer med, det er et tema som er på etterskudd for å bli tatt på alvor.

    @Anders: Mye mulig du har rett i det, jeg kan ikke norske lover så godt at jeg kan avgjøre det:) Det er forsåvidt også litt av poenget; hvis ikke den som uttaler seg på bedriftens vegne kan disse reglene til fingerspissene – hvordan skal vi da kunne vite at vi er innenfor loven? Vanlig markedsføring skjer som oftest i nøye planlagte former og med mange korrekturledd etc som plukker opp eventuelle lovstridigheter. Det skjer ikke med en twitterposting:)

  10. Beate Sørum sier:

    Her er lenke til en presentasjon jeg holdt om dette temaet på Dataforeningens E-dok-konferanse i november: http://slidesha.re/db0yRi. Mine speakers notes er blitt forskjøvet et hakk i forhold til lysbildene, men en skjønner tegninga:)

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s