«Vi kvinner» er mest opptatt av krig og fred og religion politikk og sånn

Så lar jeg meg atter provosere litt. I en tidligere bloggpost om kvinnelige næringslivsledere (eller mangel på sådane), stiller jeg i forbindelse med en liste over landets mektigste kvinner et spørsmål om hvorfor det faller så naturlig å slå «kvinner» sammen til en homogen gruppe: 

«Forøvrig kan jeg skyte inn at jeg ikke finner noen lister over Norges mektigste menn. Musikk-Norges mektigste, helse-Norges mektigste, underholdnings-Norges mektigste og så videre finner jeg – alle lister over de viktigste innen et definert fagområde. “Kvinner” er ikke et definert fagområde. Hvorfor faller det naturlig å rangere kvinner, men ikke menn, som en homogen gruppe?«

Dette er et tema som opptar meg, og som stadig viser seg relevant. Jeg får for eksempel ofte invitasjoner til såkalte «kvinnekonferanser» (som f.eks. denne; «Norges største konferanse for kvinner i arbeidslivet«). Disse er som oftest designet i rosa/lilla kruseduller, med et utseende som ligner et ukeblad mer enn en næringslivsavis, og et program som gjerne handler om myke verdier, stresshåndtering, og å «realisere seg selv».  Er det virkelig kun dét konferansemakerne tror vi kvinner i næringslivet er interessert i? Og hvorfor er det ingen som lager egne mannekonferanser?

Hegnar Kvinner logo

Sko er det mest naturlige symboet for en næringslivskvinne

I dag ble jeg vâr nyskapningen «Hegnar Kvinner» (både på deres egen plattform og på Facebook). Det er sikkert lansert i aller beste mening – i et forsøk på å gi kvinner i næringslivet en større plass og en større synlighet. Og jeg applauderer forsøket. Men for min del blir det altså helt feil metode. Hvorfor skal de mer «kvinnelige» interessene skyves inn i et eget hjørne da, Hegnar?

Hvis det er så at noe stoff først vurderes å appellere mer til kvinner – hvorfor kan ikke det også få plass på forsiden, sammen med det andre stoffet? Vil det forstyrre mennene? Hva med en kjønnsnøytral avis som fokuserer på sitt valgte tema?

Jeg legger merke til at alt stoffet inne på kvinnesidene er av den «lette» sorten. Luksus, shopping og champagne, litt om renter, en liste over verdens svakeste økonomier og en artikkel om at menn sparer mer enn kvinner. Ikke en faglig tung artikkel i sikte. Må stoffet være lettfattelig og overfladisk for at det skal appellere til «oss kvinner»? På forsiden av kvinnedelen har de sågar fått plass til en skikkelig næringslivsklassiker; «Slik får du han til å lytte – oppskriften på god kommunikasjon mellom menn og kvinner», for anledningen hentet fra boken «The secrets of happily married women». Jeg vet ikke med dere, men jeg kan ikke huske at kommunikasjon mellom menn og kvinner var et av fagene i økonomiutdannelsen min mellom makroøkonomi og finans – mulig det var en forelesning jeg gikk glipp av. Don’t get me wrong – jeg elsker sko, shopping og champagne jeg – men det vil jeg da ikke lese om når jeg er på jakt etter næringslivsstoff! I så fall bør det sortere under «Livsstil», på linje med de antatt mannlige interessene.

Så jeg spør igjen – hvorfor er det så naturlig å klumpe «Kvinner», men ikke «Menn», sammen til en homogen masse med like interesser?

På HegnarKvinner sin facebook-side, i deres egen beskrivelse av seg selv, finner jeg det jeg synes er et helt fantastisk eksempel på denne oppfattelsen av at kvinner helst vil lese det lette stoffet: 

«Siden gir deg blant annet gode råd innen karriere, mote, vin og mat – det du trenger å vite + litt til.
På HegnarKvinner kan du også lese om profilerte kvinners erfaringer og om hvordan de har styrket sin posisjon i næringslivet og kommet dit de er i dag

Jeg tviler sterkt på at disse profilerte kvinnene styrket sin posisjon i næringslivet gjennom å være opptatt av mote, vin og mat. Jeg antar de har kommet dit de er i dag gjennom å faktisk være faglig dyktige. Og karriereråd – er det noe som kun kvinner trenger? Implisitt; vi kvinner er ikke der vi ønsker å være i dag?

Vær så snill – ikke gjør meg noen tjenester. La meg få spille på samme bane som gutta, takk. Vi næringslivskvinner leser om sko og klær i kvinnebladene våre – i økonomiavisene vil vi gjerne få lese økonomi-stoff vi også – akkurat som gutta.

P.S.: Iskwew har skrevet glimrende om det å være næringslivsfeminist i bloggen sin. Verdt å lese!

Om Beate Sørum

Beate started b.bold in 2014, after having worked for the Norwegian Cancer Society for 6 years. Beate is a strategist with a knack for asking the right questions and piecing the puzzles together. She's a digital fundraiser, with a speciality in interaction design, digital strategy and writing. Beate’s passion in life is a well designed donation forms. She loves finding the right words for good fundraising copy. Beate is known for sharing her knowledge generously, and she’s an internationally acclaimed keynote speaker, who has appeared at conferences large and small all over the world. Beate cares deeply about social justice causes, the fight for diversity and equality - and unlike the other two b.bold-partners, she has no artistic capabilities whatsoever.
Dette innlegget ble publisert i Den lettere provoserte feministen, Jeg lurer på.. og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til «Vi kvinner» er mest opptatt av krig og fred og religion politikk og sånn

  1. Iskwew sier:

    Jeg lurer på hvor de fikk den researchen fra som gjorde at de kom på at Yess! kvinner som søker seg til hegnar.no er opptatt av mote, mat og vin. Videre hadde det vært interessant å vite hvorfor de tror de er bedre på moter, mat og vin enn de nettstedene (og dem er det en del av) som faktisk kan noe om moter, mat og vin.

    • Beate Sørum sier:

      Det lurer jammen jeg også på. Hegnar kaller det i sin kommentar «en nyhetstjeneste for kvinner – i arbeidslivet». Hva i all verden har moter, mat og vin å gjøre med arbeidslivet? Nei – hvis de virkelig vil gjøre noe for kvinner i næringslivet så kan de heller jobbe hardere med å vise frem de dyktige kvinnene I næringslivet – og vise dem frem på grunn av deres faglige oppnåelser. Og helst ikke i en hjemme-hos reportasje med «hvordan klarer du å balansere jobb og familie».

  2. Silacruz sier:

    Jeg venter i spenning på «Hegnar Menn»! Der kan de gi råd og tips om hvordan man legger an på sekretæren sin uten å bli anklaget for sexpress, hvordan man skjuler forholdet til sekretæren for kona, hvordan man får sekretæren (og andre kvinnelige ansatte – om de ikke også er sekretærer da… ) til å gå i utfordrende klær og høøøye hæler, hvilken kombinasjon av skjorte og slips som gir best drag på damene, hvilken dress som er mest «in» akkurat nå, hvilken duft damene vil at du skal lukte, og ikke minst; hvilken bil du bør kjøpe til kona (OG evt. sekretæren) som kan forsvare at du selv kjøper en ny Mercedes S-klasse….

    =)

Leave a reply to Beate Sørum Avbryt svar