Bli med og mål hva som «fungerer» på Facebook!

Vi vil finne ut nøyaktig hva som fungerer og ikke fungerer på Facebook – vil du være med?

Vi i Kreftforeningen, og helt sikkert mange andre med oss, har i lang tid jobbet strategisk og strukturert med våre Facebook-sider. Ila. den tiden vi har vært aktive der har vi opparbeidet oss utrolig mange erfaringer med hva som fungerer og ikke fungerer. Vi har prøvd oss frem – som oftest med hell, men av og til også med skivebom. Så nå føler vi at vi har en viss peiling på hva som gir respons og ikke – og ikke minst hvilken respons.
Men vi vil vite mer!

Faktastempel

Fakta - eller antagelse?

Per i dag blir den ovennevnte «peilingen» i stor grad synsing og subjektive antagelser. Det er selvsagt kvalifisert synsing, men det blir likevel ikke godt nok for oss i lengden. Inspirert av en casestudie av Unicefs facebook-bruk i USA (lenke til kort gratis e-bok – verdt å lese!) har vi nå satt i gang et detaljert måleprosjekt for å få harde fakta på bordet. Hva er det beste tidspunktet på dagen for en FB-posting? Mandag eller onsdag? 2 eller 9 ganger i uken? Bilde eller lenke? Og så videre. I løpet av det kommende halvåret gjør vi rutine av å notere alle detaljer rundt alt vi poster på Kreftforeningens facebook-side. Dataene vil bli sammenlignet og analysert både underveis og etter at halvåret er omme.

Årsaken til at vi gjør dette er selvsagt for å kunne gi våre budskap en best mulig respons. Men det er faktisk ikke først og fremst derfor – vi tror at dersom vi kan finne ut hva våre interessenter vil ha fra oss, så kan vi være mer relevante for dem og dermed gjøre deres opplevelse av Kreftforeningen på Facebook bedre. Vinn for oss – vinn for dem. Jeg tror helhjertet at jo mer kunnskap vi kan frembringe, jo bedre kan vi kommersielle aktører tilpasse oss den jevne Facebook-bruker – og jo bedre blir opplevelsen for oss alle. Og her kommer dere alle inn: Det slo oss at jo flere som blir med og registrerer sine data – jo større tallgrunnlag. Jo større tallgrunnlag, jo bedre resultater. Jo flere som måler – jo raskere vil vi kunne se mønstre og jo mer får vi testet. Blir du med?

Praktisk info:
Rent praktisk snakker vi om at du som administrerer en aktiv Facebook-side må registrere noen data hver gang du poster nye ting på Facebook. For hver post man legger ut fyller man ut en rad med opplysninger i et excel-ark i tillegg. Det vil ikke ta mer enn 1-3 minutter i hverdagen.

I motsetning til i caset fra Unicef har vi ikke lagt opp til konvertering til donasjoner/salg som et måleparameter. Det er rett og slett fordi mange av våre postinger ikke har donasjon som formål, samt at våre nettsider ikke er spesielt optimalt lagt opp for å stimulere til donasjoner. Det vil dermed gi misvisende resultater å bruke konvertering som måleparameter for oss. Dersom noen andre (salgsbedrifter f.eks?) ønsker å måle konvertering fra facebookposter i tillegg er det selvsagt bare supert.

Systemet (altså excelarket) vi har lagt opp inneholder en del standard parametre for å kunne gi sammenlignbare data. Det er imidlertid fullt mulig å legge til egne parametre for å også samle inn et spesifikt sett data for egen del i tillegg. Vi har selv gjort det for å få enda flere detaljer.

Så hva sier du?

Har bedriften/organisasjonen din en Facebookside du poster reglemessig til?  Da vil vi gjerne at du skal bli med å måle hva som fungerer best av postene dine.

Har du gode kunnskaper om sosiale medier og ønsker å komme med innspill til hva vi måler? Da vil vi gjerne høre fra deg også.

Eller er du kanskje en ræser på å analysere data og statistikk og har lyst til å kaste deg over et stort datagrunnlag? Student kanskje? Da vil vi i virkelig gjerne høre fra deg:)

Vil du bidra til å lage Norges største kunnskapsdatabase for Facebook? Et ambisiøst mål, men det må man ha. Legg igjen en kommentar, send en e-post til sosialemedier[alfakrøll]kreftforeningen.no, eller fyll ut skjemaet under (den schvære hvite boksen rett nedenfor her) så tar vi kontakt med skjemaet og flere detaljer:-)

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Fundraising, Kreftforeningen, Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s