Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene

Bilde av stopp-skilt

Stopp! Ikke lov!

_________________________

Edit 16.05.2011: Nye promotion guidelines er kommet ut, og dette er posten du bør lese for å se hvilke endringer som har skjedd.
___________________________
Edit 02.12: Posten er endret for å reflektere de nye promotion-guidelines som kom 1.desember 2010 , hvor bl.a. krav om skriftlig samtykke ble borte. Hva endringene ellers betyr kan du lese om her – det kan være ganske mye.

________________________

Det er et tema som til stadighet dukker opp. Alle haaar så lyst til å ha en eller annen form for konkurranse på Facebook, vi har så lyst til å belønne tilhengerne våre, skaffe flere av dem, få inn flotte bilder, fine historier, gi bort en flott premie. Dette er min tolkning av reglene: Med mindre du har skriftlig tillatelse fra Facebook og avholder konkurransen i en egenutviklet tredjepartsapplikasjon så er det ikke lov.

Jeg er intet unntak, jeg har vridd og vrengt på hjernebarken for å finne et smutthull i regelverket, slike konkurranser kan være en flott måte å belønne tilhengere på, og kunne vært en veldig fin måte å knytte bånd med sine målgrupper på (da snakker jeg IKKE om de evinnelige «verv andre og vinn»-konkurransene – de oppfatter jeg som ren spam.) Men det er altså ikke lov,uavhengig hvor edelt motivet er og hvor lite invaderende konkurransen er. Det er rett og slett ikke lov uansett.

Det står ganske greit i Facebooks «Statement of Rights and Responsibilities» (den du klikker «jeg har lest og forstått» på når du oppretter en konto vettu) punkt 3.9:

«You will not offer any contest, giveaway, or sweepstakes («promotion») on Facebook without our prior written consent. If we consent, you take full responsibility for the promotion, and will follow our Promotions Guidelines and all applicable laws.»

Altså: Du kan ikke ha en konkurranse. Du kan ikke gi bort ting, ikke engang betingelsesløst. Du kan ikke ha tifeldig trekning. Du må forholde deg til Facebooks Promotion Guidelines. De anbefaler jeg enhver som skal markedsføre seg på facebook å sette seg godt inn i, for de kan være ganske kronglete. Det er mer som ikke er lov enn omvendt, for å si det sånn!

Hvis du først har vært i kontakt med Facebook og fått lov til å avholde en konkurranse der, er det verdt å merke seg følgende fra nevnte promotion guidelines:

  • Alt av administrering av konkurransen skal foregå i tredjeparts-applikasjonen.
  • Du kan ikke ha «vanlige» facebook-handlinger som konkurransebidrag (trykke «liker», poste bilde, status etc) – konkurransebidrag må foregå i tredjeparts-applikasjonen.
  • I Belgia, Norge, Sverige og India er ikke tilfeldig trekning av premie lov uansett (ikke en gang i tredjeparts-applikasjon).
  • Melkeprodukter er av en eller annen grunn uglesett av Facebook; premien kan ikke være alkohol, tobakk, melkeprodukter(!), våpen eller reseptbelagte medisiner.
  • Du kan ikke bruke facebook til å varsle vinnere, verken på veggen til siden din, gjennom facebook-melding e.l. Dette betyr at du i konkurranseapplikasjonen må inkludere innsamling av f.eks. e-postadresser for å kunne varsle vinneren.
  • «Judging» av konkurransen kan ikke foregå på Facebook annet enn i tredjeparts-applikasjonen – altså kan du ikke for eksempel legge ut alle bidragene i et fotoalbum og la folk stemme ved å klikke liker/kommentere.
Ku

Melkeprodukter? Ikke på Facebook! | Bilde av flickr.com/publicenergy

Alle brudd på disse retningslinjene kan føre til at Facebook stenger facebook-siden din. Nå har de ikke vært voldsomt ute med pisken i Norge hittil, men i USA er de temmelig strenge på det. Og med økt tilstedeværelse her i Norge kommer økt overvåkning her også. La være å risikere hele medlemsmassen din for en skarve konkurranse, vil du være på den sikre siden så arrangér konkurransen utenfor facebook og legg ut lenker på Facebook-siden din i stedet. Dét er nemlig helt problemfritt. Edit 02.12:Også konkurranser avholdt utenfor Facebook må nå forholde seg til Promotion Guidelines dersom du ønsker å markedsføre konkurransen på Facebook.

Her er en lenke til Facebook sine promotion guidelines. Les dem. Les dem med en fintagget kam, og når du har tolket dem strengt nok så tolk dem enda litt strengere. Har du kommet på noe lurt? Det er sannsynligvis ikke lov:)

Så hva tror du? Er du enig i min tolkning av reglene?

Hilsen frøken Sørum, også kjent som Gledesdreper og Regelrytter:)

Edit 10.08: Har undersøkt litt rundt dette forbudet mot melkeprodukter i premie – det skyldes visstnok at en del stater i USA har forbud mot å gi bort / selge melkeprodukter til rabatterte priser. Dermed har de like gjerne «forbudt» det for alle oss andre også. Tidligere var det faktisk totalforbud mot å i det hele tatt promotere melkeprodukter på facebook (verken ha page eller annonsere) – totalforbudet ble opphevet så sent som ved årsskiftet, og omgjort til «kun» det nåværende premieforbudet. Dette er en av flere artikler jeg fant som omtaler det.

screenshot, vinn reise

Så langt utafor regelverket som det er mulig.

Om Beate Sørum

Beate started b.bold in 2014, after having worked for the Norwegian Cancer Society for 6 years. Beate is a strategist with a knack for asking the right questions and piecing the puzzles together. She's a digital fundraiser, with a speciality in interaction design, digital strategy and writing. Beate’s passion in life is a well designed donation forms. She loves finding the right words for good fundraising copy. Beate is known for sharing her knowledge generously, and she’s an internationally acclaimed keynote speaker, who has appeared at conferences large and small all over the world. Beate cares deeply about social justice causes, the fight for diversity and equality - and unlike the other two b.bold-partners, she has no artistic capabilities whatsoever.
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

65 svar til Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene

  1. Tilbaketråkk: Tweets that mention Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene | Beate tenker høyt -- Topsy.com

  2. Marius Myhrvold sier:

    Bra blogginnlegg og bra tolkning 🙂

  3. Vi har tolket reglene likt. Det jeg synes at er litt synd med dette, er at det i stor grad begrenser organisasjoners muligheter til å føre dialog og bygge relasjoner med sine kunder – kanskje spesielt går dette utover organisasjoner som ikke allerede har en sterk merkevarekjennskap. Det er jo også synd at Facebook stenger mulighetene for at organisasjoner kan belønne aktive og engasjerte interessenter.

    Samtidig ser jeg klart behovet for slike regler. Hadde de ikke vært der, så ville Facebook ila kort tid forandret seg til Spambook. Dette hadde ført til brukerflukt, og full forvirring i medielandskapet. Selv om kunnskapen om hvordan anvende sosiale medier i virksomhetskommunikasjon er lav nå, så har de fleste organisasjoner sett nytten og verdien av å ha en sterk tilstedeværelse på Facebook. Dessverre ser vi altfor mange organisasjoner som ikke tilpasser budskapene sine til den nye mediekanalen. Derfor blir det også utrolig mye støy.

  4. Tusen takk for at noen tar seg bryet med å lese igjennom disse retningslinjene og lager et sammendrag på norsk:) Dette blogginnlegget kommer jeg til å henvise til ofte.

  5. Beate Sørum sier:

    Marius: Takk:)

    Jon Åge: vel, når jeg først har måttet lese gjennom dem så kan jeg jo like gjerne dele det med resten av verden;) Takk skal du ha!

    Ole Emil: Ja, jeg synes også reglene i mange tilfeller er alt for strenge. Det burde f.eks. være problemfritt å ha en fotokonkurranse på facebook – det vil bare være en styrke for fb å ha slike aktiviteter der. Verv-og-vinn-konkurranser derimot, har jeg ingenting til overs for. Det fører bare til at man inviterer andre ukritisk, uten å tenke på om det er relevant for vedkommende å være der eller ikke. Men at man ikke skal kunne påskjønne eksisterende tilhengere og lage aktiviteter for dem, ha insentiver for å komme med innhold, er utrolig begrensende.

    Men det er klart – full begrensning betyr at du må ta kontakt med fb for å få tillatelse av en account manager – og etter hva jeg har hørt må du kjøpe annonser for å få tildelt en account manager. Så for Facebook er det win-win med full stopp – mindre sjangs for spam, og penger i kassa. Skjønner det jo:)

  6. Annette Kallevig sier:

    Veldig bra tolkning, om enn deprimerende lesning for dem som blir overrasket av å høre dette.
    Jeg vil gjerne få supplere med at det nå finnes tilfeller hvor norske sider er blitt «tatt» og stengt – forsvunnet med over 20 000 brukere. Facebook advarte ikke stengingen på forhånd og forklarte ikke hva som var galt. Det er svært vanskelig å komme i kontakt med noen som forteller deg det – ihvertfall om du ikke er annonsør med account manager, som du nevner.

    At Facebook må ha regler er forståelig og sannsynligvis det beste for oss som brukere, men måten de har håndhevet regelbrudd på er en helt annen sak. Når de har latt det glippe så lenge som de har går mange intetanende i fella ved å følge hverandres eksempler. Hvis Burger King lgde konkurranse slik må det vel være lov for meg også, osv. Når de endre policy til en streng linje så og si over natten må de gi bedre informasjon i forkant og helst gjøre det enkelt for oss å gjøre det riktig. Det har ikke vært tilfelle til nå.

    Men – for de som syns dette høres skummelt kan jeg trøste med en ting: Facebook suspenderer siden, men de sletter den ikke. Dataene finnes og alle venner/fans/likes også, om du ikke venter for lenge. Så hvis dette skjer deg og du skynder deg å reparere feilen (du må muligens slikke noen tær og love bot og bedring), kan du sannsynligvis slippe med skrekken og fortsette som før.

    • Jørn Gåsvær sier:

      Veldig bra info dette her og gode kommentarer og eksempler. Men «slikke tær» Anette? Kinky..! 🙂

  7. Beate Sørum sier:

    Det er nok mye uvitenhet der ute ja, folk ser andre som gjør noe og følger eksempelet. Jeg synes dog ikke det fritar fra skyld – «jeg visste det ikke» fungerer jo ikke som unnskyldning ved lovbrudd heller:) Som markedsfører synes jeg man har en plikt til å sette seg inn i de regler som gjelder før man setter i gang. There’s no such thing as a free lunch som kjent, så hvis noe virker for bra til å være sant bør det jo ringe noen bjeller:)

    Men ja – jeg er enig i at det burde være en form for advarsel først, ikke bare rett til stenging. Det ER tross alt ganske vanskelig å forstå seg på disse reglene (de er forøvrig ikke endret så vidt meg bekjent, de har vært sånn hele tiden).

    Det som er verre er at det ødelegger for GODE relevante belønninger av tilhengere, som belønning for at de bidrar med innhold f.eks. Det tror jeg Facebook også taper på, mange facebook-sider ville blitt mer levende hvis man kunne hatt incentiver for enda større brukerinvolvering.

    Det er i hvert fall godt håp om at vi kan bli kvitt en del av de useriøse aktørene etterhvert – for de seriøse er det nok, som du sier, kun uvitenhet – de vil «skjerpe seg» så snart de blir klar over regelbruddene. Resten må facebook gjerne stenge ned for min del:)

  8. Takk for veldig interessant og relevant blogginnlegg. Vi har kjent dette på kroppen, etter at vår Facebookside (facebook.com/lillevinkelsko) med knappe 20 000 (nå nær 25 000) tilhengere ble stengt uten forvarsel. Vi klarte imidlertid å få den åpnet igjen, og har vært uhyre forsiktige etter den lærepengen. De siste ukene har jeg imidlertid begynt å lure på om reglene har vært endret, og om vi er for forsiktige. Jeg har, uten å lete etter det, sett et titalls eksempler på dels store firmaer og sider med mange tilhengere som opererer på en måte som helt åpenbart er i strid med Facebooks promotion guidelines slik jeg har tolket dem. Dette blogginnlegget avkrefter at reglene er myket opp.

    Det jeg ønsker meg i denne sammenheng er en mer konsekvent oppfølging fra Facebooks side. Når enkelte får fortsette uhindret etter (bevisst) å ha brutt reglene nær daglig i et halvt år, mens andre blir stengt på dagen etter å ha gjort en håndfull feil blir konkurransen skjev. Med fare for å høres forsmådd ut. 😉

    Jeg vil for øvrig anbefale alle å følge reglene, fremfor å satse på å rydde opp hvis faren først er skjedd, og siden er lukket. Det er ikke gitt at det er enkelt å åpne siden igjen, selv om alle dataene fortsatt eksisterer, slik A. Kallevig påpeker. Facebook er IKKE et firma som er lett tilgjengelig! -Igjen egen erfaring. 🙂

  9. Beate Sørum sier:

    Ja, det er vanvittig mange eksempler på regelbrudd der ute – det er litt derfor jeg har skrevet dette innlegget:) Mye tror jeg nok skyldes uvitenhet, som hos dere, men jeg tror nok også mange spekulerer i at de slipper unna med det. Det tror jeg nok – som du sier – man skal være forsiktig med. Jeg har sagt fra til flere firmaer / organisasjoner jeg liker når jeg ser de bryter reglene, slik at de ikke skal risikere å miste medlemsmassen sin.

    Enig i at litt mer oppfølging hadde vært på sin plass ja, jeg vet ikke hvordan de gjør dette i dag, om det bare er på varsel-basis eller om de faktisk følger med selv.

    En annen ting er jo at retningslinjene faktisk sier at du selv er pliktig til å holde deg underrettet om eventuelle endringer – som pagemanager får du ikke varsel når reglene endres, men må faktisk gjøre rutine ut av å sjekke etter oppdateringer.

    Takk for at du delte deres erfaringer:) Og by the way – I loooove your shoes:D

  10. petrajh sier:

    Nyttig blogginnlegg.

    Ble veldig nysgjerrig på dette, og er ikke helt sikker på hvor grensen går. Derfor et konkret eksempel: Jeg er med på en konkurranse arrangert av Postbanken i sommer: Boligdrømmen 2010. Den er tett knyttet opp mot facebook. Her er siden deres: http://www.facebook.com/petjohe?v=wall&story_fbid=462433012463#!/Postbanken?ref=ts

    Slik du tolker dem, er dette i tråd med retningslinjene?

    Vi har brukt ekstremt mye tid i sommer på å mase på bekjente inne på facebook. Med klar oppfordring fra Postbanken. Har forsøkt å ikke gjøre det spam-aktig, men det har vært helt opp til egen fintfølelse.

    Intressert i å vite hva du tenker om saken.

  11. Beate Sørum sier:

    Hei Petra – gratulerer som finalist:) Postbankens konkurranse er så vidt jeg kan se godt innefor reglene. Konkurransen ligger i en tredjepartsapplikasjon (en fane de har bygget selv, ikke en av facebook sine egne), og all håndtering av konkurransen, stemming etc foregår på den eksterne nettsiden. Det er helt ok etter retningslinjene å bruke facebook til å promotere en konkurranse, så lenge den ikke er «basert» på facebook:) Det er heller ikke noe regelbrudd om du personlig ber dine venner stemme, legger ut lenker etc – disse reglene gjelder først og fremst for bedrifter og organisasjoner som _arrangerer_ konkurranser slik jeg tolker det.

    Jeg synes postbanken sin kampanje er veldig bra:)

    Lykke til i finalen:)

  12. Sammy Jeridi sier:

    Hej 🙂

    Jättebra inlägg!! Fint att du tar dig tid och delar med dig av denna viktiga information.

    Ha det gott!

  13. Cecilie sier:

    Det hadde vært fint hvis de hadde blitt litt strengere på det, er så grassalt mange invitasjoner av typen «inviter alle vennene dine og vin en premie».

    Bra innlegg!

  14. Petter Høie sier:

    Hei Beate

    Supert, dette har du lest og satt deg inn i, veldig bra innlegg.

    Mvh
    Petter

  15. Alf Jondahl sier:

    Hei! Slik har vi tolket reglene også, men jeg tror ikke at Facebook har fått med seg at markedsføringsloven i Norge er endret. Sweepstakes er nå tillatt i Norge, så Norge burde strykes fra den listen.

    Men det kan kanskje herr Høie ta opp med USA ? 😉

  16. Beate Sørum sier:

    Jepp – det henger nok igjen fra den gamle lovgivningen.. Hadde vært en fordel om vi ble strøket fra listen ja:) Og om dissa amerikanerne i tillegg hadde latt være å frarøve hele verden muligheten til å premiere med melkeprodukter på grunn av en restriksjon som eksisterer i noen få stater i USA hadde sikkert Tine blitt glad for det òg;)

    Jeg savner forøvrig en god mulighet til å flagge sider/grupper/events som bryter reglene. Dagens ber deg klassifisere bruddet på reglene etter noen ganske alvorlige kriterier (pornografi, hate/racist,direct call for violence etc), og den eneste noenlunde passende er «spam». For min del er terskelen for å rapportere noe som spam temmelig høy. Så dersom Facebook vil ha brukernes hjelp til å luke ut ugresset bør terskelen gjøres litt lavere:)

  17. Flott innlegg, Beate!

    Det er ofte vanskelig å forklare kunder at Facebooks reglement er noe man ikke tuller med. Mange er likevel villig til å gå langt for FB-lykke. Minner om stemningen hos kundene i søkemotoroptimaliseringens barndom: gjør hva som helst for de gode resultatene.

    Jeg synes også reglementet er vanskelig å forholde seg til og sjelden bruker jeg konkrete formuleringer fra reglementet for å forklare kunden hvorfor vi ikke kan gjøre den ene eller andre tingen.

    Jeg pleier å forklare det slik: Facebook vil ikke gjøre om «sosiale handlinger» til valuta for bedrifter. Når du trykker «like» på noe skal de være sikker på at du gjør det av fri vilje og uten andre motivasjoner enn at du faktisk liker det gir din støtte til. Det synes jeg det er en ganske fin tanke. Selv om det gjør det litt vanskelig å drive bisniss på plattformen.

  18. Beate Sørum sier:

    Takk for en god kommentar Jørgen – jeg er hjertens enig. Jeg pleier også å si det at det spiller ingen rolle hvor mange fans e.l. du har – det som betyr noe er hvor mange du faktisk har et forhold til. Hva i all verden folk skal med tusenvis av tilhengere som bare er der for å vinne noe og ellers gir beng i det du har å si, det er meg komplett uforståelig. Har tidligere utdypet mye mer om det her: http://bit.ly/9lwMaw.

    Facebook (og andre sosiale medier) som markedsføringskanal er jo egentlig bare word of mouth på steroider; du får først nytte av folk som snakker hvis de faktisk snakker om DEG! De gode, gamle markedsføringsprinsippene gjelder fremdeles:) (og det har jeg sagt mye mer om her: http://bit.ly/bXqB22).

    🙂

  19. Tonje Fosshaug sier:

    Takk for godt innlegg og videre nyttig diskusjon med gode eksempler. Jeg er hjertens enig at disse reglene kan være vriende å holde styr på, særlig når flere «slipper unna» med større eller mindre brudd. Vi trenger alle gode eksempler på «best practice». Nyttig lesing!

  20. Støtter opp om de andre meldingene her, bra initiativ med dette innlegget.

  21. Dette var nyttig og nytt! (selv om det er en måned siden du skrev det)
    Men jeg savner gode eksempler på norske konkurranser på Facebook – som er lov – ikke slik som den med Postbanken som er ren link.
    Jeg vet jo at man kan integrere tredjepartselementer inn i FB – og slik få til at «Alt av administrering av konkurransen skal foregå i tredjeparts-applikasjonen.»
    Finnes de gode norske eksemplene?

  22. Beate Sørum sier:

    Tja, Pangea Ecocard har en konkurranse i en app i disse dager i hvert fall: http://www.facebook.com/home.php?sk=lf#!/ecocard?v=app_250937130344&ref=ts

    Det er ikke riktig en konkurranse etter min smak, krever litt for mye av deg, men konkurransen er i hvertfall lov etter min mening:)

  23. Takk! Godt eksempel.

  24. Veldig bra innlegg! Fint at du tar deg bryet med å presentere reglementet på forståelig norsk. Takk!

  25. Fortsatt linker jeg til, og refererer til dette innlegget.
    Veldig bra, for absolutt veldig aktuelt! 🙂

  26. Beate Sørum sier:

    Takk for det:)

    Ja, jeg ser fortsatt mange eksempler på regelbrudd der ute. Skulle ønske det var en lettere måte å melde fra om det – å markere noe som spam, under trussel av at din egen konto vil bli dekativert dersom man melder inn feilaktige regelbrudd, er liksom en ganske høy list:)

  27. Tilbaketråkk: Konkurranse-smutthullet på Facebook | Sermo Consulting

  28. Tar en ny test.

    Det er mulig jeg brukte mye kode, hadde med tre linker, eller kanskje jeg hadde for mange tegn. Men uansett, rart jeg ikke fikk noe feilmelding, kun blank side.

  29. Beate Sørum sier:

    Det kan ha vært lenkene ja, men du havnet ikke i spamfilteret heller, så vanskelig å si. Forhåpentligvis bare en midlertidig feil i wordpress:)

  30. john doe sier:

    Facebook, ebay og paypal fortsetter å oppfør seg som brautende diktatorer hvor de herjer rundt med sine brukere, innfører ikke-eksisterende kundeservice og lager egne lover og regler i et paralellsamfunn utenfor staters jurisdiksjon.

    Det morsomme er når enkelte personer, som oftest folk som jobber selv med markedsføring og web forsvarer disse arrogante gigantenes oppførsel med et tydelig underliggende hint av at de selv ønsker å tjene penger på situasjonen (og mest sannsynligvis allerede gjør det). Som kjent er det veldig enkelt å akseptere graverende feil så lenge man er oportunist 😉

    Poenget er at Facebook med sine «lover» ville tapt så det synger opp mot post og teletilsynet samt de norske forbrukerlovene. Det er ikke slik at en vare må koste noe for at man ikke skal ha rettigheter. Det er også ikke slik bloggforfatter skriver at man skal forvente at folk skal måtte lese dusinvis med eviglange avtaler som facebook og andre selv vet ingen leser, og man vil ikke vinne frem i en rettsal hvis man ikke kan poengtere at personen burde visst bedre, altså burde det være allment akseptert og et brudd som stemmer i forhold til folk rettsoppfatning. Du kan ikke kjøre for fort uten førerkort og skylde at du ikke kan trafikkreglene. Men det er heller ikke lov å føre folk opp på dyre teletorgtjenester ved å lure aksept for en slik avtale inn i en lang liste med tekst som brukere av en annen hovedtjeneste må akseptere. Dette har faktisk firma opplevd i høyesterett i norge og tapte så det sang etter. Det er også en grunn til at firma (som har lavere beskyttelse mot avtaleinngåelse enn privatpersoner) krever signatur på hver eneste side i en avtale.

    Hele greia minner meg forsåvidt om et sosialistisk diktatur hvor staten eller i dette tilfellet facebook, kan finne på alle mulige lover og regler, leke både dommer, jury og bøddel samt nekte deg mulighet til eget forsvar. Skyldig inntil det motsatte er bevist? I god Kafka ånd med andre ord. Det bryter faktisk med det mest fundamentale rettsprinsipp vi har.

    Det er faktisk Facebook som burde komme krypende til forbrukermyndighetene og få godkjenning for de regler de ønsker å innføre, samt at de burde krype enda mer for sine brukere som er grunnen til at de har milliarder på konto. Microsoft og Apple har fått alvorlig smekk på pung før for stunt som har truet brukerne. Facebook er langt fra immun. Det blir interessant når de tråkker feil person på tærne og havner i høyesterett.

  31. Beate Sørum sier:

    Heisann John Doe!

    Nå skal det først understrekes at jeg ikke er noen konsulent, og hvis noen tjener penger på denne bloggposten, så er det i hvert fall ikke meg;)

    Jeg synes det blir å dra det litt langt å sammenligne det å lure dyre teletorg-tjenester inn i en aksept og det å ha et sett regler for hvordan en nettside skal brukes. Jeg innrømmer gladelig at jeg som privatperson heller ikke leser alle disse terms of service’ene før jeg klikker OK – og der har du nok helt rett ift forbrukermyndigheter osv. Men det er jo ikke det dette gjelder – du snakker om «folk [flest, antar jeg]» – jeg snakker om «bedrifter». Dette gjelder bedrifter og markedsførere som bruker facebook – et gratis verktøy – uten først å ha satt seg inn i regelverket. DET mener jeg vi kan forvente. Du må sette deg inn i markesføringsloven før du kjørere en reklamekampanje på TV, og jeg forventer faktisk at du har satt deg inn i facebooks regelverk før du kjørere en reklamekampanje på facebook.

    Forøvrig, som jeg også har nevnt flere steder i kommentarene, mener også jeg at reglene i mange tilfeller er for strikse, og straffene for strenge. Men så lenge de er sånn har jeg tenkt å forholde meg til dem, og melde fra til alle som bryter dem:)

    • Damen sier:

      Veldig bra info – tusen takk :)) På Face er det m.a.o. mange som er «lykkelig uvitende» om at de bryter regelverket! Men du, Face: «Et gratis verktøy?»
      … eh … nei! Kanskje oppleves det som «gratis» for noen. Men det er finansiert med annonser. Bedriftene kjøper faktisk annonsering. Så det er altså ikke ikke «gratis». Tro aldri at noe som er reklamefinansiert (eller finansiert via skatteseddelen for den del) … er gratis 🙂

  32. Thomas Olsen sier:

    Heisann!

    Flotte innlegg her oppe! Jeg har et spørsmål som jeg håper du kan svare på.

    Hvis et firma lager en konkurranse på sin hjemmeside som går ut på å få opp antallet personer som liker en facebookside. Med premie. Bryter man da reglene til facebook hvis man poster linken på facebook og «promoterer» konkurransen på den måten?

    • Beate Sørum sier:

      Litt lite informasjon der til at jeg kan svare nøyaktig på det – det kommer helt an på hvordan konkurransen er utformet 🙂

      I utgangspunktet er det ingenting i veien for å ha en konkurranse på firmaets hjemmeside og annonsere den på firmaets facebookside – men du kan altså ikke bruke innebygde facebook-funksjoner som «deltakelse» i konkurransen ! Det vil si at dersom du har en konkurranse på hjemmesiden, og sier at alle som blir fans av siden er med i en trekning – så er det ulovlig.

      Jeg ville latt være å bruke energi på å forsøke å komme rundt disse reglene, og heller tenke ut noe av genuin verdi for dine facebook-fans, og bygge fanbasen på den måten i stedet. Gi rabatter til dine fans f.eks, gi dem tilbud og informasjon, tips og råd, og spør pent innimellom om de som allerede liker deg kan tenke seg å invitere noen av vennene sine:)
      Jeg hevder jo hardnakket at det er langt bedre med 100 fans som virkelig liker deg og er der FORDI de liker deg, enn 10.000 som er der bare fordi de en eller annen gang kunne vinne noe;)

  33. Tilbaketråkk: Tweets that mention Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene | Beate tenker høyt -- Topsy.com

  34. Takk skal du ha:) Jeg har ikke lest igjennom reglene og trodde det var lov jeg. Men nå vet jeg at det ikke er det:)

  35. Avdelingen sier:

    Takk for god redegjørelse! Veldig takknemlig for at noen har satt seg inn i disse sakene og videreformidler dem i et språk ukyndige forstår. Toppers!

  36. Jeg er enig, det er synd at lover og regler er slik. Men da får næringslivet kanskje ta skjeen i egenhand. Hva med å lage en «samfunn», en motpol til FB hvor slike konkurranser og giveaways er lov. Hvor alle som vil selge noe har mulighet til å promotere seg

    • Beate Sørum sier:

      Tja, det kunne man jo gjort, men jeg tror det ville blitt vanskelig å konkurrere med facebook der – vanlige folk vil jo ikke melde seg inn et sted hvor det er meningen at du skal bli solgt til – eller? 🙂

  37. Christine sier:

    Jeg håper det bli mindre av de der verv og vinn konkurransene, syns at om man allerede skal ha konkurranse, så skal det gå på å være kreativ, svare på spørsmål og lignende.

  38. Hei!
    Her var mye nyttig! Men jeg har ett konkret spørsmål jeg håper noen kan svare på.
    Vi vurderer å ha en julekalenderkonkurranse på vår nettside (dyreparken.no), der man kan samle poeng etter hvert som man deltar (flere dager deltatt, flere poeng).
    1: Kan vi belønne deltakerne med ekstra poeng dersom de deler sin deltakelse på sin facebookprofil?

    • Beate Sørum sier:

      Heisann!

      Nei, det tror jeg ikke du kan gjøre, uten at jeg kan svare 100% sikker på det. I såfall må du nok ha det i en tredjepartsapplikasjon i hvert fall. Men jeg vil jo tro at bare det å ha delefunksjonalitet på en julekalenderen vil gjøre susen, hvis kalenderen er bra og folk opplever det verdifullt så vil de dele det av egen fri vilje:)

  39. Tilbaketråkk: Kurs i Sosiale Medier hos Kommunikasjonsforeningen med to rådgivere fra Sermo Consulting « Ting du kan gjøre på, eller ved hjelp av, det store interwebbet

  40. Hei

    Tusen takk for mye nyttig info. Jeg lurer litt på dette med tredjehåndsapplikasjoner. Vi hadde tenkt å ha en julekalender på facebook, der våre fans skulle tagge seg selv i videoen dersom dagens luke stemte for dem. Dette skjønner jeg nå at ikke er lov. Men jeg fant en tredjehåndsapplikasjon fra YouTube der jeg kan publisere videoene via YouTube, men da går det ikke an å tagge seg selv eller andre. Tror du det er lov å bruke denne om man gjør det om til «kommenter under om luken stemmer» istedenfor «tagg deg selv»? «Trykk Liker» blir vel fortsatt innenfor Facebook og derfor ulovlig?

    Ellers lurer jeg på om du vet om det er forkjell på kommersielle aktører og organisasjoner som ikke prøver å tjene penger på konkurransene?

    Mvh
    Ingunn M. Ruud
    Laget, NKSS

    • Beate Sørum sier:

      Nei, det faller nok utenfor:)

      Hvis det skal være ok å ha konkurransen PÅ facebook, må den være i en egenutviklet tredjepartsapplikasjon som er forhåndsgodkjent av facebook – altså en applikasjon som er utviklet med tanke på denne konkurransen, f.eks et spill eller lignende.

      Her vil jeg heller anbefale deg å kjøre selve konkurransen utenfor facebook i det hele tatt, feks i en blogg eller nettside, og heller si på facebook noe sånt som at «dagens luke er nå lagt ut, klikk her for å se den og vinne flotte premier» etc. Da avholder du hele konkurransen utenfor Facebook, du bare reklamerer for den på facebook. Du må heller finne en annen måte for folk å delta på, om det er gjennom bloggkommentarer, skrive sin beste historie, etc etc.

      Og nei – det er ingen forskjell på reglene for non profit-organisasjoner og andre kommersielle aktører:)

  41. Tilbaketråkk: Facebooks nye Promotion Guidelines og hva de betyr for deg | Beate tenker høyt

  42. Mye bra innlegg.

    Som markedsadvokat tenker jeg følgende:

    1) slike kampanjer kan være i strid med facebook sin policy

    2) kanskje man likevel kan ta sjansen på å ufordre Facebooks regler i noen tvilstilfeller

    3) dersom markedsføring via facebook skjer direkte fra en næringsdrivende til en forbruker, er dette ulovlig «spam» jf mfl § 15

    4) dersom en næringsdrivende skyver andre foran seg i slike kampanjer kan dette etter omstendighetene også være ulovlig «spam»

    5) dersom forbrukerne selv og på eget initiativ velger å anbefale produkter videre på facebook, er det lovlig. Det er hit de næringsdrivende bør sørge for å komme…

    • Beate Sørum sier:

      Hei – takk for interessant kommentar! Det blir spennende å se hvordan lovverket vil passe når saker om sosiale medier nok kommer opp i løpet av de nærmeste par årene. Jeg har snakket med noen jurister om ulike problemstillinger her, og fellers er jo at man ofte ikke vet hvordan lovreglene skal være her. Blir godt å få litt presedens på saker etterhvert. Og ikke minst – hva vi faktisk ikke har lovhjemler for – og hvordan man skal kunne håndheve lovverk i en stadig mer global verden..Hvordan skal man f.eks håndheve forbud mot alkoholreklame når jeg kan abonnere på «reklame» direkte fra Absolut vodka på Facebook?

      Forbrukerombudet skal ha blogging og sosiale medier som innsatsområde i 2011 – blir spennende å se hva slags avgjørelser de kommer med:)

  43. Tilbaketråkk: Oppgåve 1 | Casestudie av Byggmakker i sosiale medier | Marte Kjørstad

  44. Tilbaketråkk: Lille Vinkel Sko – stor på nett | Tove L. Knudsens blog

  45. Tilbaketråkk: Passa dig när du ska köra kampanj på Facebook : I love e-commerce

  46. Tilbaketråkk: Hva er “markedsføring” i digitale kanaler – og beskytter markedsføringslovverket oss lenger ? | Beate tenker høyt

  47. Tilbaketråkk: Den obligatoriske posten om Facebooks nye promotion guidelines 11.mai | Beate tenker høyt

  48. Harald Askvik sier:

    Blant alt jeg ikke liker ved Facebook, og det er ikke rent lite, er dette faktisk noe av det mer positive jeg har lest på lenge. For de av oss som forholder oss til Internet slik det var ment (ref. Sir Tim Berners-Lee, mannen som oppfant Web, i Scientific American: ) , er innmurte hager som Facebook en forferdelig uting. Jeg er av den klare oppfatning at all informasjon selskaper publiserer på Facebook uten også å gjøre denne tilgjengelig på det offentlige Internet, gjør seg selv (og ikke minst sine kunder) en stor bjørnetjeneste. I starten var jeg veldig klar på at jeg ikke ønsket noe kundeforhold til slike selskap, men nå har trusselen vokst seg så stor at man knapt lenger har valget – majoriteten av selskap ser nå ut til å oppfatte sine Facebook-brukende kunder (eller potensielle kunder) som viktigere enn vanlige dødelige. Folk som ikke er villig til å la seg underkaste et enkeltselskaps stadig vekslende vilkår er uinteressante som kunder – det er uansett folk som ikke følger med i tiden og sikkert ikke har noe penger uansett.

    Trenger jeg å kommunisere med et selskap klarer jeg fint å bruke epost til dette, og føler overhodet ikke noe behov for å kringkaste min forespørsel til verden. Det sosiale elementet ved Facebook fremstår således som lite tiltalende i denne sammenhengen, men det blir da desto mer synd når man ser selskap som med viten og vilje lar kunder (og potensielle kunder) «stå ute i kulden» fordi de ikke aksepterer all bagasjen som følger ved å bli Facebookmedlem. Konkurranser skal være åpen for allmennheten, og om man først skal begrense deltagende, burde man gjøre dette utifra andre interesser enn Facebooks.

    Jeg forstår av det jeg leser her at det åpenbart er svært mange som faktisk *ønsker* å gjennomføre rene Facebook-konkurranser. Til dem kan jeg bare si: bruk kreativiteten deres på å lage engasjerende konkurranser, ikke på å finne måter å stenge kundene deres ute. Det finnes en stor web der ute som *alle* på nett kan nå, uten diskriminering, uten regelbrudd, uten sinte kunder. Vær så snill å heller la alle få delta.

    ..Og mens jeg først er i gang med å kommentere konkurranser (og for den saks skyld kampanjer) på nett: drit i å bruke Flash. Det får da være grenser for gårsdagens begrensende teknologi. Hvis et reklamebyrå forteller dere at «dette må vi bruke Flash til» betyr det bare at de ikke egentlig vet hva de prater om, og at dere trenger et bedre reklamebyrå som kan å lage websider – ikke interaktive tegnefilmer.

    Takk.

  49. Tilbaketråkk: Konkurranse-smutthullet på Facebook | viidar.net

  50. Tilbaketråkk: Irriterende på nett 6 – facebook igjen « Veros Mentale Godtepose

  51. Tilbaketråkk: Oppgåve 1 | Casestudie av Byggmakker i sosiale medier - Arte et Marte

  52. Tilbaketråkk: Tips for å få flere fans på Facebook

  53. Why viewers still use to read news papers when in this technological globe all is existing on net?

  54. Tilbaketråkk: Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene | Norges Innsamlingsråd

  55. Tilbaketråkk: Facebooks nye Promotion Guidelines og hva de betyr for deg | Norges Innsamlingsråd

Leave a reply to Beate Sørum Avbryt svar