Facebooks nye Promotion Guidelines og hva de betyr for deg

Edit: Nye retningslinjer 11.mai 2011. Disse kan du lese om i denne bloggposten.

Facebook lanserte 1.desember nye Promotion Guidelines. I tillegg til å være bygget om slik at de nå fremstår som ganske mye lettere å lese, er det gjort noen små endringer i selve retningslinjene. Disse innebærer ikke store endringer fra de gamle, som jeg i en tidligere bloggpost har forenklet og forklart, men det er 3 ting jeg anser som essensielt å få med seg fra de nye retningslinjene. Jeg tar selvfølgelig høyde for at reglene ikke vil bli praktisert på denne måten, eller at jeg har tolket dem feil – men dette er nå en gang slik jeg leser «lovens» bokstav:

Én av endringene, som gjør det enklere for de som markedsfører seg på facebook, er blitt mye omtalt – mens de to andre, mer viktige – som faktisk strammer inn reglene enda mer – er blitt oversett.

Paragraftegn

..dissa reglene..

1. Løser opp: Tredjepartsapplikasjoner må ikke lenger forhåndsgodkjennes
Endringen som har fått mest oppmerksomhet, er at konkurranser i tredjepartsapplikasjoner ikke lenger må forhåndsgodkjennes av Facebook. Dette innebærer likvel liten praktisk betydning – det er fortsatt de samme reglene du må forholde deg til. Reglene er ikke blitt noe løsere, det er bare et byråkratisk hinder som er flyttet ut av veien. Alle konkurranser skal fortsatt kjøres i egenutviklede tredjepartsapplikasjoner, og ingen av facebooks «native» applikasjoner og funksjoner kan brukes.

2. Strammer inn: Definisjonen av «promotion» er ikke lenger uttømmende
De gamle reglene hadde en uttømmende definisjon av hva som ble regnet som en promotion. I den nye varianten er det lagt til en viktig leddsetning i avsnittet som beskriver hva disse retningslinjene regulerer:

[..]govern your communication about or administration of any sweepstakes, contest, competition or other similar offering (each, a «promotion») on Facebook[..]»

Inkluderingen av ordene «or other similar offering» gjør at flere typer kampanjer enn bare de nevnte typene «promotion» kan være underlagt reglene. Dette vil nok kunne lukke en del hull i reglene, og forhåpentligvis gjøre at færre forsøker å finne måter å komme utenom dem på.

3. Strammer inn: Reglene omfatter nå også konkurranser som administreres utenfor Facebook
I punkt 2, General Restrictions står følgende å lese:

«The following restrictions apply to any promotion you communicate about on Facebook or administer through an application on the Facebook Platform.  Communication includes promoting, advertising or referencing a promotion in any way on Facebook, for example, in ads, on a Page, or in a status update«

Dette er en særdeles viktig endring. Reglene gjelder ikke lenger bare for konkurranser avholdt i tredjepartsapplikasjoner på Facebook, men også for konkurranser kommunisert OM på Facebook. Altså: Der du tidligere kunne gjøre hva enn du ville på din egen blogg/nettside og fortelle verden om det gjennom din Facebookside – så lenge ikke selve konkurransen ble holdt på Facebook – er nå også markedsføring av eksterne konkurranser omfattet av reglene. Denne bør ha stor betydning for enhver som markedsfører seg på Facebook – denne kan stramme betydelig inn på hva du har mulighet til å gjøre. Du kan altså ikke kjøre en konkurranse utenfor Facebook og markedsføre den Facebook lenger – med mindre konkurransen overholder Promotion Guidelines. Det betyr for eksempel at Facebooks regler om aldersgrense (ikke åpent for folk under 18 år) og tilfeldig trekning (ikke lov hvis konkurransen er åpen for innbyggere i Beliga, Norge, Sverige og India) også må overholdes i konkurransern utenfor Facebook om du vil markedsføre den PÅ Facebook.

Åh, også ser det ut til at de har byttet ut forbudet mot melkeprodukter (dairy) i premie med et forbud mot dagbøker (diary) i premie. Man kan bare spekulere i hva Facebook har i mot at folk skal skrive ned sine innerste tanker i låste bøker. Haha;)

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

23 svar til Facebooks nye Promotion Guidelines og hva de betyr for deg

  1. Tilbaketråkk: Endringer i Facebooks Promotions Guidelines | Sermo Consulting

  2. Tilbaketråkk: Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene | Beate tenker høyt

  3. Tilbaketråkk: Tweets that mention Facebooks nye Promotion Guidelines og hva de betyr for deg | Beate tenker høyt -- Topsy.com

  4. Bra oppdatering dette Beate, spesielt siste punkt. Derimot mener jeg at ditt pkt 2. om «lignende tilbud» har vært der lenge. Det er et punkt jeg har trukket frem i hvert eneste foredrag der jeg har snakket om konkurransereglene siden i vinter/våres engang. Jeg husker ikke hvor det var, men mulig de bare har flyttet det slik at det nå er synligere.
    Det er uansett et veldig viktig poeng at det er Facebook som sitter på definisjonsmakten på om din og min aktivitet omfattes av «promotion guidelines» eller ikke.

    PS: Grunnet sykdom har vi enda ikke fått disse oppdateringen fra Facebook internt i Synlighet, noe vi pleier å få, så jeg ser frem til å få dette presentert direkte fra Facebook. Det er erfaringsmessig dessverre slik at det er litt frem og tilbake med tolkning og praksis. Lover å oppdatere her mm dersom jeg kommer over vesentlige endringer/utdypninger av hvordan de skal praktiseres
    PPS: Forbudet mot melkeprodukter skulle jeg tro er amerikansk og har utganspunkt i å hindre bakteriespredning/-utvikling gjennom treg postgang. Lotteribegrensningen derimot skyldes at Facebooks lovadeling ikke er oppdatert på norsk lotterilovgivning og heller ikke syns å ha ressurser til å oppdatere seg (vi har gjentatte ganger tatt opp dette uten resultat), og diary får vi håpe er en skrivefeil….🙂

    • Beate Sørum sier:

      Det kan godt være at det sto der tidligere, jeg er ikke sikker. Hvis du mener å ha sett det før så stemmer sikkert det:)

      Ja, veldig fint om du oppdaterer dersom du får noen spesifiseringer rundt hvordan dette skal håndheves – spesielt i forhold til det at også eksterne konkurranser nå per definisjon er omfattet av regelverket, det er det veldig interessant å høre mer om direkte fra Facebook!

      Jeg søkte en del rundt melkeforbudet da jeg skrev forrige bloggpost om konkurransereglene, og det ser ut til å stamme fra at det i enkelte stater i USA er forbudt å selge melkeprodukter til rabatterte priser – dermed får hele verden forbud mot å gjøre det av Facebook. Tipper akkurat den regelen ikke håndheves særlig strengt i Norge;) Vet du noe om hvor strengt lotteriregelen håndheves i Norge da, siden det stammer fra gammel lovgivning?

      Ja – akkurat diary var jo en artig skriveleif fra Facebook da – siden de jo har hatt sine kontroverser om folks private tanker…;)

  5. Facebook er helt klare både i sin muntlige og skriftlige kommunikasjon at at lotteriregelen må følges, selv når vi innvender at de er basert på foreldete norske lovtekster. Et hovedproblem er Facebooks vilkårlige praksis ifht sanksjonering. Det er kun enkelte sider som driver regelbrudd som stenges/får advarsler. Det virker som om det størrelsen på siden/aktøren ikke er uvesentlig, men i all hovedsak tror jeg det er kapasitet som avgjør hva de sanksjonerer mot.

  6. God forklaring/Beskrivelse!

    Takk!

    /Henning

  7. Kjempe fin sak Beate. Vi har selv fått en advarsel pga en ren feil fra vår side i samarbeid med en kunde, for en god tid tilbake.. Det som irriterer meg er muligheten til å rapportere klare brudd på guidelines, det kan være en trøblete prosess. Vi ser stadig konkurrenter av klienter kjøre konkurranser i sine statusmeldinger, hvor man gir sweepstakes osv til personer som tagger seg i et bilde eller trykker liker. For oss som ønsker å drive på lovlig vis, så er det relativt vanskelig å overgå disse små men effektive overtrampene, iallfall når man har med mindre budsjetter å gjøre.
    Hvordan går dere frem når dere ser overtramp? Facebook selv gjør tydeligvis lite med det, så sant det ikke rapporteres.

  8. Beate Sørum sier:

    Ja, det er litt kronglete å få rapportert i dag – jeg kunne ønsket meg en «report violation of guidelines»-knapp. I dag er den mest relevante «report as spam» (nederst på hver side og event finnes en «report»-knapp). Jeg bruker den hyppig selv, men det er klart – terskelen for å rapportere en side som spam er ganske mye høyere enn å rapportere et brudd på retningslinjer. Det er også mulig å rapportere den enkelte status som spam, ved å klikke på krysset som kommer opp i høyre hjørne. Alternativt kan man forsøke å si i fra til de som styrer siden:)

  9. Tilbaketråkk: Passa dig när du ska köra kampanj på Facebook : I love e-commerce

  10. MJ sier:

    Hvor strenge tror du disse reglene for avholdelse av konkurranser på eksterne websider er…?

    Ref. pnkt. 3 «Strammer inn: Reglene omfatter nå også konkurranser som administreres utenfor Facebook»

    Tviler sterkt på at de har kapasitet til å følge med på hvem som gjør hva her. Dvs svært liten risiko for å bli tatt fra FB-teamet.

    Kanskje større sider med ekstremt mange lesere vil bli mer oppfakket av denne nye regelen, men ikke mindre sider under oppbygging.

    Magnar

    • Beate Sørum sier:

      Tja, det er vanskelig å si, jeg har hørt om både store og små aktører som blir tatt, så jeg ville absolutt ikke spekulert i å bryte dem. Dessuten er jo reglene laget for å gjøre facebook til et triveligere sted for oss alle, så de som bryter reglene bidrar til å forsøple og spamme ned facebook, og det er jo ikke noe gøy:)

      Men nå er det kommet en ny versjon av reglene nå 11.mai, en nedstrippet og forenklet versjon som burde være langt lettere å forhold eseg til. Basically sier de at du selv er ansvarlig for at konkurransen overholder ditt lands lovverk (der det tidligere var detaljer som f.eks sweepstakes, aldersgrenser og type premier er du nå ansvarlig for det selv), og alt er lov så lenge du IKKE bruker noen av facebooks native applikasjoner; dvs konkurransen må foregå på ekstern side eller app, og du kan ikke bruke liker, kommenter, post osv som kriterie.

      Alt det vi irriterte oss litt over, er med andre ord borte nå:)

  11. Endre sier:

    Hei Beate, og takk for oppklaringer…
    Men jeg spør direkte for å klare svar jeg🙂
    Si jeg lager en konkurranse som jeg avholder på vår nettside. Kan jeg ha en liker-knapp på denne siden?
    Og jeg kan altså ikke ha kriterie i konkurransen at de skal gjøre noe på vår FB-side for å kunne delta?
    Men si at konkurransen er som følger; enkle spørsmål som ligger ute på en ekstern side, alt gjøres der. Jeg kan altså ikke dele denne linken på FB?

    • Beate Sørum sier:

      Heisann! Skavvise da, om jeg kan svare deg godt på det du spør om:) Som nevnt i forrige kommentar her også, så kom det en revidert versjon av reglene igjen 11.mai, så nå er det også lov med tilfeldig trekning så fremt det er lov i det landet du hører til:) Men det er altså fortsatt ikke lov å bruke facebook sine egne handlinger som konkurranseelement.

      Så til det du spør om:

      1.: Du må gjerne ha en liker-knapp på den siden hvor du har konkurransen. MEN det å klikke på den kan ikke være et konkurranselement («klikk liker og du er med i treknigen av» osv). Men å ha en knapp der slik at folk kan spre konkurransen din er helt ok.

      2.: Det er riktig, du kan ikke ha noen av facebooks «egne» handlinger (like, kommentere, poste osv) som kriterie. Det som derimot ER lov er å ha konkurransen i en tredjepartsapp på facebooksiden, og gjøre denne skjult for alle ikke-fans. Dermed må man bli fan for å kunne se konkurransen/delta, men det er altså ikke et kriterie i deltagelsen. Håper du skjønte forskjellen;)

      3.: Jo, du kan fint dele lenken på facebook.
      🙂

      • Endre sier:

        Takk for svar….
        noe ekstra applikasjon blir ikke aktuelt for vår del foreløpig, det får holde med en billig spørreundersøkelse som jeg selv administrerer….

        Mye å tenke på her ihvertfall! ikke bare bare…

        • Beate Sørum sier:

          Tja, egentlig er det ganske greit nå – så lenge du holder deg innenfor norsk lov, og ikke bruker facebooks egne funksjoner (altså alt du som person kan gjøre på facebook), så kan du gjøre hva pokker du vil:)

      • Endre sier:

        Kom på en ting;
        Si at jeg ber den som er med i konkurransen finne en hemmelig ledetråd på FB siden, for så å svare på den i spørsmålsdokumentet, blir dette også ulovlig? Jeg ber jo inegn om å bruke noen av tingene, selv om du faktisk må det i praksis…. Vet jeg beveger meg langt ut her nå, men greit å få klarhet i det.
        Takk for at du hjelper oss uvitende.

        • Beate Sørum sier:

          Kan ikke se at du gjør noe ulovlig med det:) En god tommelfingerregel hvis du er usikker, er å tenke på om dette kan oppfattes som spam for andre.

          Hvis du eksempelvis ber folk tagge seg selv i et bilde vil dette dukke opp i nyhetsfeeden til alle andre = spam = ikke lov. Å lete etter informasjon på en facebookside plager ingen = ikke spam = lov🙂

  12. Tilbaketråkk: Den obligatoriske posten om Facebooks nye promotion guidelines 11.mai | Beate tenker høyt

  13. Tilbaketråkk: Endringer i Facebooks Promotions Guidelines | viidar.net

  14. Tilbaketråkk: Kultursamspill i sosiale medier « Arts & Business

  15. Tilbaketråkk: Kultursamspill i sosiale medier | Artsbusinessblog

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s