Den obligatoriske posten om Facebooks nye promotion guidelines 11.mai

Det er vel ingen vei utenom – jeg må vel skrive om den siste revisjonen av Facebooks Promotion Guidelines også, revidert 11. mai i år. Og denne posten blir kort:D I motsetning til da jeg så meg nødt til å forklare reglene første gang i august i fjor, eller da de ble revidert i desember i fjor, nærmer retningslinjene seg nå rene skjønnlitteraturen. Sånn hvis du ser litt stort på det, da.

Slik opplevdes de gamle Promotion Guidelines

Slik opplevdes de gamle Promotion Guidelines

For Facebook har nå fjernet alle sær-påbud om hva du kan og ikke kan gjøre. I stedet sier de nå simpelthen at du selv er ansvarlig for at din promotion (i mangel av godt ord på norsk) overholder lovverket i det landet du holder til.

Fortsatt gjelder det at konkurransen / promotionen må foregå på ekstern side eller i tredjepartsapplikasjon, og at du ikke kan bruke Facebooks innebygde funksjoner som konkurranselementer. Det vil si at du ikke kan be noen kommentere, like, poste på vegg, laste opp bilde osv for å delta i konkurransen. Du kan heller ikke bruke liker-knapp og kommentarfelt til avstemming og lignende. Du kan ikke bruke Facebook til å varsle vinnere – du MÅ samle inn e-postadresser/telefonnummer og varsle vinneren utenfor Facebook. Det er dog ingenting i veien for å fortelle hva som vant, eller for eksempel vise frem et vinnerbilde på Facebook.

..og slik oppleves de nye Promotion Guidelines:)

..og slik oppleves de nye Promotion Guidelines:)

Det eneste som fortsatt er litt forvirrende, er dette med å like eller sjekke inn som kriterie for deltakelse. Etter punkt 4 i retningslinjene kan du sette som kriterie at du må like en side eller sjekke inn et sted for å kunne delta i en konkurranse – men punkt 3 presiserer at det at du sjekker inn eller liker ikke automatisk kan gjøre at du deltar i konkurransen!

Altså, dette er ikke lov: Poste på vegg, i egen bloggpost, eller hvor som helst ellers»Bli tilhenger av vår side/sjekk inn på vår place, vi trekker ut en av dere som får [sett inn fantastisk premie her]»

Men dette er lov: Ha en konkurranse som kun er synlig for fans, hvor én tilfeldig deltaker blir vinneren. Eksempelvis skrive i tredjepartsapplikasjon «Send inn skjemaet under, en av dere trekkes ut til å få [fantastisk premie]. Ikke-fans vil ikke se konkurransen i det hele tatt.

Med andre ord er mange av de irriterende og forvirrende påbudene borte, mens essensen og bakgrunnen for disse retningslinjene er bevart. De er der for å gjøre Facebook til et triveligere sted for oss alle, og jeg synes disse gjør det – samtidig som næringsdrivende ikke er unødvendig hindret. Jeg synes i grunn retningslinjene begynner å bli ganske så lettfattelige og forståelige nå, hurra for Facebook:D

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

64 svar til Den obligatoriske posten om Facebooks nye promotion guidelines 11.mai

  1. Tilbaketråkk: Facebook og konkurranser – ja, du bryter sannsynligvis retningslinjene | Beate tenker høyt

  2. Tilbaketråkk: Facebooks nye Promotion Guidelines og hva de betyr for deg | Beate tenker høyt

  3. Vidar Hveem-Seland sier:

    Neste steg som har blitt nevnt er at Facebook faktisk selv publiserer PG på norsk!🙂

  4. Pål Hetland sier:

    Setter pris på disse oppdateringene Beate. Mye lettere å lese dine innlegg enn disse lange retningslinjene til Facebook(selv om disse uansett må leses..).

  5. Kent William sier:

    En «promotion» kan kanskje oversettes til reklamekampanje?

  6. Nok en god bloggpost.

    Når det gjelder den kinkige «promotion»-oversettelsen så bruker jeg promotere som verb, så hvorfor ikke bruke dette og promosjon? Begge eksisterer i ordboka, men sistnevnte er åpenbart ikke så mye i bruk. Selv har jeg alltid brukt begrepet promotering for en avgrenset arbeid med et politisk standpunkt jeg «selger» på nettsted og i sosiale medier. Kanskje det er noe?

    • Beate Sørum sier:

      Ja, det er kanskje bare vi nordmenn som ikke naturlig legger like mye i ordet promosjon som man gjør i den engelske varianten? Vi får se om vi kan klare å gjøre noe med det:)

  7. Takk!
    Men. Har vi lov å fortelle i feed om en konkurranse som kjøres på blogg?

    Og hvor står det lettfattelig hva som er/ikke er lov i følge norsk lov? (er det lov med gratislotteri for hvemsomhelst? og er det lov å ha konkurranser for deltagere under 18?)

    • Beate Sørum sier:

      Ja, det har du lov til:) Så lenge ikke konkurransen din bruker facebooks innebygde funksjoner kan du nå gjøre akkurat som du vil:)

      Jeg vet ikke med lettfattelig, men jeg bruker i hvert fall http://lovdata.no når jeg sjekker opp lovverk, der finner du alle norske lover, inkludert Markedsføringsloven. Men det er vel en fordel at man kan sitt legaleese for å lese det;) Ellers finnes det helt sikkert gode lærebøker om Markedsføringsloven, sjekk f.eks pensum på de ulike markedsføringsstudiene, der kan du sikkert finne gode bøker:)

      • takk-takk!
        Lovdata har jeg dårlig erfaring med gitt for slikt som dette. Fant frem til noen regler via lotteritilsynet, men ble ikke særlig klokere. Pensumbøker var interessant forslag. Det blir vel det, eller å rett og slett sende en epost til lotteritilsynet.

        • Beate Sørum sier:

          Ja, jeg bruker det til å lese selve lovverket, der er de jo glimrende. Resten av tolkningstekstene og dommer og sånt går litt over hodet på meg ofte;) Men hvis du leser markedsføringsloven med tunga godt og beint i munnen skal det være mulig for deg å sette deg inn i hva som er lov og ikke altså, der står det bl.a. hva slags konkurranser / utlodninger som omfattes av lotteriloven og ikke for eksempel. Små trekninger er som regel unntatt fra loven. Eventuelt er det lotteriloven det står i, husker ikke helt. Men lovverk er ofte ikke så vanskelig å lese som det virker ved første øyekast:)

  8. Takk igjen, Beate!

    Hva som er lov og ikke lov på FB er jo noe som legger føringer for både konseptutforming og gjennomføring av kampanjer. Mange bedrifter bruker store ressurser på å finne hullene i regelverket i stedet for å fokusere på hvordan de kan bygge meningsfulle relasjoner med brukerne. Det henger nok sammen med bedriftenes forståelse av antallet Likere som valutaen for suksess på FB. Og dermed ser vi mange eksempler på større norske bedrifter som gir blaffen i retningslinjene og durer på med de mest åpenbare brudd. Risikoen for å bli tatt er lav, men konsekvensene kan bli store hvis det først skjer.

    • Beate Sørum sier:

      Ja, og det du sier der er noe av det som forundrer meg mest. Hvorfor i alle dager er folk så hellbendt på å finne smutthull i regelverket, i stedet for bare å innse at reglene er der for at facebook skal være et trivelig sted for alle – og heller spille på de strengene som ER tilgjengelige?? Er nok mye som du sier; mange tror at nøkkelen til suksess er flest mulig likes.

      Smartinger som du og jeg vet naturligvis bedre;)

  9. Mona sier:

    Bra å bli oppdatert av deg, Beate. Nyttig bloggpost!

  10. Tusen takk Beate, for at du til stadighet bidrar med kunnskap og innsikt. Du vet at jeg har hatt bloggen din på pensum i kurset mitt i sosiale medier her på BI dette semestert. Det skal jeg fortsette med neste år også for å si det sånn. Har også hektet deg til min egen blogg slik at lettere skal minnes på å gå inn å lese det du skriver. Ha en fin dag (- :

  11. Tilbaketråkk: Fjellinjen AS- Idemyldring | Veronica Kjeldsen

  12. Jeg må prøve å samle noen tanker og tolkninger om dette, for det er mange av oss som må ha et godt og klart svar til kunder og klienter.

    Slik jeg forstår PG er det lov:
    – å fortelle folk (hvor som helst) at «på FB-siden vår har vi konkurranse(r)».
    – Det er lov å opplyse (hvor som helst) om at man må trykke Liker for å få se på konkurransen(e).
    – FB krever deretter en aktiv handling av brukeren for å VÆRE MED på konkurransen, det er ikke lov å ha folk med i konkurransen utelukkende basert på at de har trykker Liker.

    Selve konkurransen må fremdeles avholdes i 3.parts, eller eksternt.

  13. btlysnes sier:

    Hei Beate, og takk for godt innlegg. Et par nyanser her (synes å være mange av dem i FB-reglementet) som jeg synes det interessant å få tydeligere avklart…

    I innlegget skriver du: «Det er dog ingenting i veien for å fortelle hva som vant, eller for eksempel vise frem et vinnerbilde på Facebook.»

    Facebook guidelines pkt 6 sier: «You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles or Pages.»

    Forstår jeg deg rett om det du da mener er:
    – bruk konkurranse-appen/siden, eller informasjonen du samlet inn der, til å varsle vinnere
    – dernest kan du bruke page-veggen til å informere de som IKKE vant om hvem vinnerne er (eks via bilde) og hva de har vunnet?

    • Beate Sørum sier:

      Når jeg skriver «hva som vant» er det en særdeles grov og flau skriveleif som skulle vært «hvem som vant» ser jeg;) Men ellers er det riktig som du sier, ja. Det er lov å vise frem et vinnerbilde eller et vinnerbidrag, gratulere vinneren, varsle ikke-vinnerne om at trekningen er foretatt etc, – bare ikke bruke facebook som primær kanal for å varsle vinner(ne) av konkurransen. Akkurat slik du sier, med andre ord:)

  14. Takk for nok ein god og informativ bloggpost om FB-reglane. Veldig bra, Beate!🙂

  15. Takk for en oppklaring Beate! Vet du om det er mulig å lage en nettside for konkurransen utenfor facebook og bruke likes via facebook som grunnlag for poeng i konkurransen og for å spre budskapet om denne? Noe lignende Lano-ungen konkurransen? Og da ikke annonsere vinnere på facebook, men gjennom nettsiden for konkurransen og på mail til deltagerne?

    • Beate Sørum sier:

      Hei:) Nei, det kan du ikke gjøre slik du beskriver. Du må gjerne ha en konkurranse utenfor facebook, men du kan ikke bruke like som stemmemekanisme. Grunnregelen er at du ikke kan bruke Facebook sine egne funksjoner i en promotering du gjør på facebook. Like er en facebook-funksjon. Lano-ungen bruker ikke facebook i selve stemmegivingen, men lar deg dele det at du har stemt (og på hvem) etterpå. Dét kan man fint gjøre:) Håper det var oppklarende:)

  16. Takk for enda et supert innlegg!

    Hvordan er det med egentlig premiering og feiring av antall likes? Jeg ser Stormberg skriver i sitt nyhetsbrev «Hjelp oss å nå 25 000 følgere. Alle våre Facebookfølgere får en overraskelse fra oss den dagen vi når 25 000.» Dette er innenfor reglene fordi de premierer alle som liker siden? Hva om de hadde skrevet at de ville gi premie til én følger – ville det vært mot reglene?

    • Beate Sørum sier:

      Kommer veldig an på hva de gjør, tipper de gir alle en eller annen fordel, f.eks rabatt e.l. som alle kan ta del i – altså ikke egentlig premiering:)

  17. Tor-Erling sier:

    Hei! Dette er svært interessant!
    Jeg representerer et band som av og til gir ut billetter og vurderer litt konkurranser der vinneren får en CD etc. Gjelder disse reglene for bandet også, eller vil det anses som en kommersiell aktør på lik linje med en butikk?

    • Beate Sørum sier:

      Heisann!

      Disse reglene gjelder uansett hvem du er, om du er et stort firma eller en liten blogg – så ja, det gjelder også for bandet:)

      Dere må gjerne ha konkurranser hvor dere deler ut premier – men gjør det utenfor facebook. Ha konkurransen f.eks på egen nettside, og be dem delta via mail, kommentarfelt i blogg e.l. Men ikke ha konkurranser PÅ facebook, hvor du premierer folk for å like siden deres, dele innhold, kommentere, like innhold etc.
      🙂

  18. Tor-Erling sier:

    Takk for raskt svar!

  19. Sissel sier:

    Hei Beate;
    Du har jo blitt et lite orakel på dette med facebook, og hermed et spørsmål fra meg også:
    Vi ( nettbutikk med barneklær) ønsker å kjøre auksjoner på facebook hvor vi bruker kommentarfeltet til selve budgivningen. Dette har jo ingenting med premier å gjøre, men kan vi bruke facebook til dette ? Anser det jo verken som konkurranse eller promotion, men som et godt og morsomt tilbud til kundene våre.

    • Beate Sørum sier:

      Heisann! Uten at jeg er i stand til å finne igjen bestemmelsen akkurat nå, så mener jeg bestemt at det ikke er lov. Det er et forbud mot direkte salg på facebook mener jeg å huske. Ordet promotion favner uansett bredere enn bare konkurranser, så jeg vil tro at dette også kommer inn under «similar offering» som det snakkes om i promotion guidelines. Det enkleste er å bare styre unna alt hvor du bruker facebooks egne funksjoner (like, kommenter, post osv) direkte i en eller annen promotering. Skal du gjøre slike ting, enten det er konkurranse, auksjon eller give-away, så gjør det i en egen applikasjon eller på eget nettsted. Du kan fortelle om det på facebook, men ikke bruke facebooks egne funksjoner i gjennomføringen🙂

  20. Kristin sier:

    Hei!
    Takk for nyttig informasjon🙂
    Når du skriver tredjepartsapplikasjon, inkluderer dette også en «tab» på facebook-siden som henter innhold fra en annen side?

  21. Eirik sier:

    Hei!

    Takk for svært nyttig info!
    Det er bare én ting jeg fremdeles synes er uoversiktlig; er det lov med ‘sweepstakes’ i Norge nå, altså ren tilfeldig trekning, eller må det fremdeles være et kvalifiseringselement med?
    Hvor går grensen i så fall for hva som regnes som et kvalifiseringselement? Kan man for eksempel be om svar på et åpenbart spørsmål («hva er hovedstaden i Norge?»), eller er dette å anse som brudd på norsk lovgivning?

    • Beate Sørum sier:

      Sweepstakes er lov i Norge ja, det har det vært en god stund, men det var ikke lov gjennom facebook fordi de ikke hadde oppdatert regelverket sitt etter gjeldende norsk lovgivning. Nå sier reglene bare at du plikter å forholde det til norsk lov, så da kan du sweepstake så mye du vil:) Bare du ikke gjør det med facebooks egne funksjoner, selvsagt;) Må være i tredjepartsapp eller eget nettsted – og kan ikke være typ «lik oss på facebook og skriv det i kommentarfeltet under så trekker vi…» . 🙂

  22. Tilbaketråkk: Post dine "Facebook-suksesshistorier" - Webforumet.no

  23. Jens sier:

    Hei.
    Hva synes du om julekalenderen til Enklere Liv? Er ikke dette et klart brudd på reglene? De kjører julekalenderen i en tredjeparts-applikasjon, så den biten er grei. Man må også like Enklere Liv for å delta. Den biten er også grei. Men så bruker man Like-knapper på forskjellige produktalternativer for å stemme i en quiz. Det gjør konkurransen veldig effektiv markedsføringsmessig, for det fører til at alle de som deltar i konkurransen får en lenke på veggen sin som leder tilbake til konkurransen på Enklere Liv. For Enklere Liv er selvfølgelig dette gull verdt, for det gjør at de på kort tid har hatt en eksplosiv økning i antallet fans. Men det irriterer meg på vegne av alle de som følger spillereglene. Hadde alle kjørt konkurranser av denne typen hadde Facebook bukket under på null komma niks, pga. at det hadde blitt fullstendig nedlesset med spam.
    Hvis dette er innfor reglene, er det ikke tvil om at vi skal starte å kjøre samme type kampanje, da det nødvendigvis vil komme til å være svært effektivt! At vi da i samme slengene bidrar til Facebook’s undergang, får ikke så hjelpe…

    • Beate Sørum sier:

      Heisann! Jeg har ikke sett julekalenderen, så det er litt vanskelig å svare på. Jeg unngår konsekvent å like sider som tvinger meg til å like for å se innhold nemlig;) (La meg få ta avgjørelsen selv da, om jeg synes du er verdt tiden min!!).

      Ut i fra det du beskriver så høres det litt på kanten ut. Hvordan er det man faktisk blir med i konkurransen; gjennom å klikke liker i denne quizen? I såfall er det et brudd på retningslinjene, uansett om det er i en egen app. Det er ikke lov å bruke like som stemme-mekanisme, det står det faktisk helt eksplisitt i reglene til og med:)

  24. Høres ut som et klart brudd for meg (uten å ha testet). Selve avstemmingen bruker da basisfunksjoner i Facebook = ikke lov.

    • AstridVU sier:

      Slik jeg ser det, er dette en spammete julekalender, som muligens har klart å holde seg innenfor grensene. De har nemlig lagt på et valgalterantiv under det å like hvert produkt, som heter «vil du være med uten å trykke like på et av produktene, klikk her» – og da kan man svare på konkurransen og bli med, uten å like produktene.

      Men ja – irriterende spammete.

      • Jens sier:

        Ja, kanskje kan de redde seg med dette. Men er ikke sikker på det. De fleste klikker nok bare Liker på et av produktene for å stemme, istedenfor å fylle inn navn og epost-adresse, og for disse er den eneste måten konkurransen samler inn informasjon om deltakelsen på, at vedkommende har klikket på Liker-knappen.

        • Beate Sørum sier:

          Nei, så lenge det å like er en mulig måte å delta i konkurransen på så er det faktisk regelbrudd. Du har ikke lov til å bruke facebooks egne funksjoner som konkurranseelement i det hele tatt – uansettom du også tilbyr et annet alternativ.

  25. Jens sier:

    Konkurransen går ut på å gjette hvilket produkt som skjuler seg inne i en halvåpnet pakke. Man må like Enklere Liv sin Facebook-side for å delta (noe som er uproblematisk). Problemet oppstår fordi man får tre alternativer som man stemmer på ved å klikke på en Liker-knapp (samme type Liker-knapp som ofte finnes i blogginnlegg, avisartikler ol.) på en av dem. Når man stemmer på et av alternativene, postes da en lenke på veggen din om at du stemte på det og det alternativet i Enklere Liv sin julekalender. Klikker andre på denne lenken, kommer man tilbake til julekalenderen her: http://www.facebook.com/enklereliv?sk=app_100442513383559
    Det sier seg selv at denne metoden er særdeles effektiv! Men jeg fatter ikke at ikke Facebook slår ned på sånt. Det fører til veldig mye spam på Facebook.

    • Beate Sørum sier:

      Skjønner. Da er den, som Øyvind sier, et regelbrudd. Hørte akkurat at facebook har vært i kontakt med Enklere Liv om dette, så regner med det blir en ordning på dette. Hold ut, vi lovlydige shall prevail!😉

      • Jens sier:

        Godt å høre at FB faktisk bryr seg om sånt. Det er fryktelig irriterende for oss som faktisk prøver å følge spillereglene å sitte og se på at andre har kjempesuksess med å bryte dem!

        • Beate Sørum sier:

          Velkommen til vår verden av magesår og frustrasjoner;) Vi lever på at vår moralske superioritet gir oss en plass i himmelen når vi dør alt for tidlig av ren irritasjon;)

  26. KP sier:

    Hei!

    Jeg er ansvarlig for julekalenderen til Enklere Liv. Vi bruker http://www.offerpop.com sine applikasjoner for å kjøre julekalenderen. Offerpop brukes av bl.a. Disney, Hotels.com og Tesco og det er en av de bedre leverandørene av Facebook-tjenester jeg har funnet. Offerpop er meget godt kjent med Facebook sine retningslinjer. Det var litt tilfeldig at vi brukte Offerpop til å kjøre Julekalenderen og vi bruker kun standard funksjonalitet i Offerpop.

    Da «Jens Andersen»(er det samme Jens som i denne diskusjonstråden?) postet sin «bekymringsmelding» på veggen til Enklere Liv ang. julekalenderen, gjorde jeg litt research rundt temaet for å finne ut om vi brøt Facebook-guidelines.

    Her er svaret fra Offerpop:
    http://getsatisfaction.com/offerpop/topics/run_sweepstake_with_quiz
    http://getsatisfaction.com/offerpop/topics/facebook_likes_and_promotion_guidelines

    Da vi startet Julekalenderen var vi ikke klar over at det ble postet meldinger på veggen til folk. For å delta i trekningen om premier, så må man registrere e-postadressen sin og velge riktig alternativ fra en nedtrekksmeny. «Like» funksjonaliteten er kun en støttefunksjon.

    Når det er sagt, så er jeg helt enig i at det kan være bli mye veggposter. Jeg tror også at Facebook kommer til å endre på sine guidelines slik at vi unngå dette.

    Det jeg reagerer mer på er at «Jens Andersen» opptrer som en idealistisk Facebook guidelines forkjemper når han selv bevisst bryter Facebooks guidelines ved å poste meldinger på bedrifters vegger med en falsk profil.

    Diskusjoner om Facebook-guidelines blir bedre hvis folk opptrer med sitt ekte navn. Da blir intensjonene bak kommentarer mer tydelige. Hvem er «Jens»?:)

    Hvis Facebook endrer sine guidelines og/eller mener vi bryter retningslinjene, kommer vi selvfølgelig til å endre på Julekalenderen.

    mvh.
    KP
    Karl Philip Lund
    Ansvarlig for Julekalenderen til Enklereliv
    http://www.facebook.com/enklereliv

    PS. Jeg oppfordrer alle til å teste ut Enklere Livs Julegaveapp på Facebook:
    https://apps.facebook.com/enklerelivgaveapp

  27. KP sier:

    @Beate Da vi fikk bekymringsmeldingen fra «Jens» på veggen til Enklere Liv tok jeg selv kontakt med Facebook.

    • Beate Sørum sier:

      Hei – så bra! Det er jo et klasseeksempel på hvordan en bedrift bør opptre:) de av oss som pleier å si i fra når vi kommer over regelbrudd gjør det jo for å hjelpe – ikke for å være vanskelig:)

      veldig flott å se når bedrifter tar det til seg og sjekker det opp. Du vil ikke tro hvor ofte jeg blir møtt ned rent ut fiendlighet fra bedrifter jeg gjerne er kunde i når man gir beskjed om at de bryter PG. Ikke spesielt god kundebehandling:) Lykke til videre med kalender og facebooksider ellers!

  28. KP sier:

    Veldig bra!

    Facebook har retningslinjer for konkurranser.

    Kanskje bransjen bør ha noen retningslinjer for varslere:

    1. Man oppdager potensielle overtramp
    2. Man gjør litt research rundt saken det gjelder
    3. Man tar direkte kontakt med personen/bedriften som er mistenkt for overtramp
    4. Man gir bedriften tid til å rette opp/besvare henvendelsen
    5. Hvis ingenting skjer innen rimelig tid, så kan man hjelpe ved å si fra i riktig forum

    Hvis det første man gjør er å publisere en melding på veggen til en bedrift som muligens bryter retningslinjer, så er man ikke ute etter å «hjelpe». Da er man ute etter å skade(hvis man opptrer anonymt) eller å få oppmerksomhet til egen person/bedriftd (hvis man bruker eget navn).

    Enig?

    • Jens sier:

      Hei KP,

      Jeg tar litt selvkritikk på at jeg ikke kontaktet dere før jeg postet på veggen deres. På den annen side postet jeg ikke noe spesielt negativt på veggen deres – jeg bare forklarte at konkurransen etter all sannsynlighet brøt reglene og hvorfor. Det å varsle under fullt navn hadde selvsagt vært ønskelig. Men av hensyn til mine kunder igjen, anser jeg ikke det som et alternativ. Jeg ønsker på ingen måte at de skal bli dratt inn i dette.

      Har forsåvidt ingenting imot Enklere Liv. At jeg skulle ønske å skade dere som firma stemmer ikke. Men jeg har nok et visst behov for å iallefall skape en viss balanse i regnskapet. Når dere nyter fordeler av å bryte reglene, bør det gjøres kjent.

      Alt i alt er det min jobb det er snakk om. Jeg blir målt opp mot effektiviteten av deres og andres kampanjer. Jeg vil bli konfrontert med spørsmål av typen: hva er det dere har skjønt som ikke jeg har skjønt. Det å skulle forklare til kunder uten teknisk kompetanse og uten interesse av å sette seg inn i Facebook-reglementet, at deres kampanje er så effektiv bare fordi den bryter reglementet, er en håpløs oppgave. Så jeg kan fort befinne meg i en situasjon hvor jeg ikke har noe annet valg enn å lage kampanjer selv som bryter reglementet, eller befinne meg uten jobb. Frustrasjonen min retter seg egentlig mer mot Facebook som er så utrolig slappe med å håndheve egne regler, enn den gjør mot dere. De burde innse at den typen konkurranser som dere kjører, forsøpler og ødelegger Facebook.

      Ser at dere fortsatt kjører julekalenderen deres. Hva fikk dere egentlig i svar fra Facebook?

    • Beate Sørum sier:

      Hei Karl Phillip,

      Her er jeg nok ikke enig med deg. Jeg er selv en av disse som pleier å gi beskjed, og det har ALDRI vært for å skade bedriften. Jeg har heller absolutt ingen egeninteresse i å si i fra, facebooks promotion guidelines er helt på siden av alt jeg driver med, og jeg er ansatt i en organisasjon (Kreftforeningen) som betaler min lønn – som slett ikke driver med rådgivning på dette feltet. Så når jeg gir beskjed, så er det fordi jeg vil gjøre de som driver siden oppmerksom på at de bryter reglene – og bare det.

      Jeg skjønner at det som bedrift kan være frustrerende å få et oppslag om at man bryter regler på sin vegg. Jeg tror det beste å gjøre da, er rett å slett og bare si «Tusen takk for tipset, det var vi ikke klar over. Vi sjekker det opp!», så tror jeg ikke det skader noens omdømme eller gjør at en mister kunder. Man skal være svært forsiktig med å lese vond hensikt inn i den som varsler. Som oftest er det ikke tilfelle, er min erfaring. Selv pleier jeg å varsle pr e-post dersom en epostadresse er lett tilgjengelig på facebooksiden, men jeg kan ikke bruke av min tid på å lete frem adresser, kontaktpersoner og gjøre research. Det er ikke mitt ansvar. Det er tross alt bedriftens ansvar å sette seg inn i gjeldende regelverk før man markedsfører seg. Bryter man det må man tåle å bli gjort oppmerksom på det. Eventuelt kan man fortelle hvorfor man ikke bryter reglene dersom man mener man ikke har brutt dem.

  29. KP sier:

    Det er uinteressant å diskutere med anonyme personer når det gjelder temaer som dette.

  30. KP sier:

    @Beate

    Vi gjorde akkurat det du sa. Jeg svarte på postingen fra «Jens» med lignende innhold som jeg gjorde ovenfor. Jeg sendte også en «friend-request» til «Jens» og fikk da to flåsete svar. Litt senere på dagen hadde «Jens» slettet sin Facebook-profil og innlegget på Enklere Liv sin vegg.

    Det er grunnen til at jeg ikke er interessert i å diskutere med «Jens»

    • Jens sier:

      @KP: Er ganske sikker på at du ikke er ærlig her i hvorfor du unngår diskusjon. Og jeg foreslår at du slutter å lire av deg slike usaklige påstander før du skaper en total PR-messig skandale for Enklere Liv.

      Jeg postet høflig på veggen deres og gjorde dere oppmerksom på at Like-knappen ikke kunne brukes til å stemme i en konkurranse, og postet lenken til en artikkel som omhandlet dette. Du svarte at dere hadde studert reglementet til Facebook nøye og var rimelig sikre på at dere ikke brøt reglementet til Facebook, og du la ved en lenke til Facebook Promotion Guidelines. Jeg gjorde deg da nok en gang oppmerksom på punkt 5 i disse Promotion Guidelines som sier klart og tydelig:
      «You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.»
      Etter det var du ikke lenger interessert i å diskutere sak. Du ville bare vite hvem jeg var, og kom med den svært dårlige unnskyldningen at det var mye uklarhet i reglene og at Facebook endret reglene hele tiden – selv om du tydeligvis var inneforstått med nyeste versjon av reglene, og det overhodet ikke er noe uklarhet i setningen over.
      Også i den private korrespondansen med deg på FB var jeg hyggelig og saklig. Jeg gratulerte dere sågar med en særdeles vellykket kampanje – selv om det er en kampanje som jeg mener utgjør et klart regelbrudd.
      Det eneste du var opptatt av var hvem jeg var – noe som jeg ikke svarer på av den grunnen som jeg har sagt tidligere.

  31. KP sier:

    Jeg diskuterer gjerne sak og fag og fag, men ikke med anonyme personer som jeg ikke kjenner navnet til. Jeg er tilgjengelig på @philiplund , kp (at) stammen.no og på telefon 95726655 hvis noen vil ha mer informasjon. Det kommer sikkert et blogginnlegg med erfaringer i 2012…

    mvh.

    KP

  32. Jens sier:

    @KP: Jeg foretrekker som sagt å være anonym, og jeg foreslår at vi avslutter diskusjonen her og nå. Jeg har ingenting imot Enklere Liv. Det virker som det er mange som setter pris på både butikkene og produktene dere selger. Jeg er ikke kjempeimponert over håndteringen deres av akkurat denne saken. Et godt tips er å bare innrømme feil med en gang dersom man har gjort feil, eller si at man skal sjekke det opp hvis man er usikker. Men det er i så godt som ingen tilfeller at man har noe å tjene på å angripe budbringeren. Jeg håper og regner med at dere lærer av det, og jeg ønsker dere all mulig suksess videre.

  33. Vel, nå har det kommet opp et nytt problem her, og siden jeg ikke har den fjerneste anelse om hvordan man kan få svar fra facebook, så plager jeg deg…

    Jeg holder en konkurranse på bloggen, det er en «lenk inn» konkurranse hvor deltagerene legger sine bidrag på blogger og fotoalbum, og så legger inn en lenke hos meg til seg.
    – kan jeg tillate at de legger sitt konkurransebidrag på facebook? Jeg regner med at de ikke kan legge bidraget på min facebookside, men hva med å legge det på sin egen facebookprofil?
    Her er konkurransen: http://moseplassen.com/2012/02/x-faktor-blomster-hvit/

    Blir veldig glad om du har tid til å hjelpe meg med svar, eller tips om hvor jeg kan få svar.

    • Beate Sørum sier:

      Hei! Alt i orden – det er da bare hyggelig å svare på🙂 Unnskyld at det tok så lang tid å svare – kommentaren din drukna litt i et kvinnepolitisk vepsebol jeg råket til å stikke hånden inn i i min siste bloggpost her;)

      De må levere bidragene sine enten i bloggen din eller i en tredjepartsapp. Det er ingenting i veien for å også vise frem bidragene på facebook, men da er det viktig at du er tydelig på at de ikke kan levere inn bidragene der (laste opp bilde på siden f.eks). Du kunne for eksempel skrevet noe sånt som «Når du har levert inn ditt bidrag, legg gjerne lenken på facebooksidene våre også, så andre kan få se hva du har levert inn. Vi gjør oppmerksom på at du MÅ legge inn bidraget her på bloggen for at det skal være med i konkurransen.»

      Kan ellers anbefale denne facebook-gruppen: https://www.facebook.com/groups/253471148048654/ Der er det mange medlemmer som er gode på promotion guidelines, og facebook v/ petter høie titter innom fra tid til annen også. Et godt sted å lufte det man lurer på mao.🙂

  34. Takk for svar, og takk for lenken til gruppen, gull! (og kvinnepolitikk og å slå ned på merkelige lederholdninger er vesentlig viktigere så jeg er bare glad til du tok deg tid i det hele jeg)

    Problemet mitt er ikke at de melder seg på, stemmer eller på andre måter konkurrerer, for det gjør de i bloggen, det er hvor det bidraget de melder seg på med faktisk ligger. Altså, om selve bidraget (bilde+tekst) deres kan ligge på Facebook. (Det ligger bildelenker hos meg til bidragene, ikke selve bidraget).

    Uansett, jeg tror jeg er så i gråsonen at jeg velger å ikke tillate det, men jeg skal lufte spørsmålet på facebookgruppen så får jeg se om jeg kan få et så endelig svar at jeg tillater. Det er ikke alle bloggleserene (potensielle deltagere) mine som er digitale nok til å tørre ha egen blogg, men facebook takler de.

    God helg🙂

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s