Brukervennlighet IRL. Eller: Men så SI hva du vil selge da!

Jeg liker å dra analogier fra den digitale verden ut i den virkelige verden. Noe jeg leser mye om, er brukervennlighet på nettsteder. Det er det som kjent mange som er dårlige på. Det du vil vite / gjøre ligger gjemt langt nede i alskens vissvass.

Like ved jobb hos meg ligger et sted som heter Yoghurt Heaven. Jeg tror det åpnet for omtrent to år siden. Hver dag går jeg forbi. Utenifra ser det omtrent sånn ut:

Yoghurt heaven
Yoghurt heaven. Bilde lånt fra yoghurtheaven.no

Jeg har aldri vært innom, fordi jeg ikke helt har skjønt hva de vil. Jeg har gått ut i fra at de kanskje selger noen form for frozen yoghurt, eventuelt kanskje sånne yoghurt og müsli-lunsjer? Eller kanske de er en spesialforretning for ulike typer yoghurt fra rundt om i verden? Vanskelig å si. Lite i navn eller design forteller om hva de faktisk driver med der inne. Vil jo ikke risikere å stå der og lete etter tyrkisk yoghurt i det som viser seg å være en isbar, for eksempel (oh the humiliation, lizzm).

Dette har de åpenbart innsett, og tatt grep for å hjelpe brukeren frem til riktig handling. I dag når jeg gikk hjem sto dette lekkert designede og forseggjorte skiltet utenfor:

Plakat med "is"

Halleluja, jeg er solgt!

Aaah. De selger is. Jeg gikk innom og kjøpte en:)

Advertisements

Om Beate Sørum

Beate started b.bold in 2014, after having worked for the Norwegian Cancer Society for 6 years. Beate is a strategist with a knack for asking the right questions and piecing the puzzles together. She's a digital fundraiser, with a speciality in interaction design, digital strategy and writing. Beate’s passion in life is a well designed donation forms. She loves finding the right words for good fundraising copy. Beate is known for sharing her knowledge generously, and she’s an internationally acclaimed keynote speaker, who has appeared at conferences large and small all over the world. Beate cares deeply about social justice causes, the fight for diversity and equality - and unlike the other two b.bold-partners, she has no artistic capabilities whatsoever.
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring, Sosiale medier, Stort og smått og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Brukervennlighet IRL. Eller: Men så SI hva du vil selge da!

  1. Hahaha 😀 Grei presisering det da!

  2. HanneLK sier:

    Haha 🙂 Herlig!

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s