Vi har lover for elektronisk kommunikasjon, vennligst følg dem Elixia.

For drøyt et år siden meldte en venninne av meg seg inn i Elixia. Hvis hun gav dem nummeret til to venner de kunne ringe å spørre om var interesserte, fikk hun en gratis måned med trening. De fikk mitt. I og for seg helt ok, jeg sa i fra at jeg ikke var interessert – samt at senteret var på helt feil side av byen for meg, så det var dobbelt uaktuelt. Det som IKKE er ok er at Elixia deretter puttet meg og mitt mobilnummer i sin database, uten mitt samtykke.

I Norge har vi et lovverk som strengt regulerer kommersielle aktørers anledning til å kommunisere direkte til forbrukere. Markedsføringslovens §15 forklarer dette enkelt og greit:

» I næringsvirksomhet er det forbudt, uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer ved elektroniske kommunikasjonsmetoder som tillater individuell kommunikasjon.»

Den 13.09 tikket følgende tekstmelding inn på telefonen min: «Hei. 14-15 september har vi et super tilbud. Vi tilbyr trening i sep & okt for kun 99 kr og kr 0,- i innmelding.TLF 22 90 25 50. Mvh Elixia Kalbakken. »

Det er altså forbudt å  kommunisere direkte med meg i markedsføringshensyn, med mindre jeg eksplisitt har gitt mitt samtykke på forhånd. Å få mitt telefonnummer fra en tredjepart er ikke å regne som samtykke. Unntaket fra denne regelen er dersom det kommuniseres i et eksisterende kundeforhold, der personopplysningene er mottatt i forbindelse med et salg. Å få mitt telefonnummer fra en tredjepart er ikke å regne som eksisterende kundeforhold. Living har tidligere forsøkt å strekke definisjonen av et eksisterende kundeforhold, gjennom å sende reklame-sms til alle som har handlet hos dem – det ble ikke spesielt godt mottatt. Å sende til noen som aldri noensinne har handlet hos deg i det hele tatt, slik Elixia gjør, er så milevis utenfor lovbestemmelsene at det på ingen måte kan forsvares.

Ok da, feil kan skje, og man kunne kanskje tenke seg at nummeret mitt ved en feil hadde havnet i databasene deres. Men jeg er ikke alene om å ha denne opplevelsen. Da jeg la ut en melding på twitter om dette, fikk jeg flere svar fra andre som har opplevd det samme, og også noen som hadde meldt dem til Forbrukerrådet for dette for flere år siden. Så dette er et gjennomgående problem for dem – manglende respekt for personopplysninger.

Jeg gjorde dermed som et hvert moderne menneske; gikk inn og sutret litt på deres facebookside:

Fra facebook.com/elixia
Fra facebook.com/elixia

Et døgn senere får jeg svar, og de «har nå fjernet meg fra sine lister». Vel og bra. Men ikke mer enn en uke senere ramler det jammen inn nok en melding! «Torsdagen den 22.september har Elixia Kalbakken nattåpent med happenings og servering av kveldsmat. Vi har også et kjempetilbud til nye medlemmer, og du er hjertlig velkommen til å komme in og teste oss. Kun 22.september! Sportly hilsen Elixia Kalbakken».

Dette er fullstendig mangel på respekt for regelverk, god markedsføringsskikk og forbrukerne som sådan. . Hvorfor markedsledelsen i Elixia tror at dette er god markedsføring og med på å styrke merkevaren deres, det lurer jeg virkelig på. Hva skal hensikten med dette været? Vi har et lovverk folkens, vennligst forhold dere til det.

(P.S.: Dette er ikke det eneste området Elixia gir beng i bestemmelsene for markedsføring og kjører sitt eget løp: Like før posting av denne artikkelen fant jeg dette innlegget av @johanhal, om hvordan Elixia bryter markedsføringslovverket for offentlig rom, og hvor kommunene må bruke mye tid og ressurser på å rydde opp etter dem . Gratulerer, Elixia, dere vinner prisen for årets markedsføringsversting.)

(P.S. 2: Kan bedriftene slutte å gjøre så mye vanvittig teit, så jeg kan gå slutte å skrive sånne sinna-blogginnlegg??)

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring, Stort og smått og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Vi har lover for elektronisk kommunikasjon, vennligst følg dem Elixia.

  1. Du bør integrere facebook profilen din til å kunne subscribe til den!

    • Beate Sørum sier:

      Aah! Subscribe-funksjonen er så ny at det hadde jeg ikke tenkt på en gang! Pinlig;) det skal jeg fikse:) (og takk for det implisitte komplimentet:) )

  2. Lars sier:

    Jeg kan forklare deg hvorfor bedriftene bryter reglene om elektronisk markedsføring. Kun ca 0,1% av de berørte klager. Og da er det ikke noe problem å legge seg flate for de få som faktisk klager. Do the math.

    Om det er etisk, er et helt annet spørsmål.

  3. Fredrik :) sier:

    Dei er drøye, det har eg også opplevd. Budde på Sinsen før, og ELIXIA Carl Berner limte opp reklameplakatar på kvar blokkinngang, stifta reklame fast i trær med metallstiftar, og eg observerte to grønkledde som tok ned loppis-lappane til det lokale korpset på oppslagstavla på nærbutikken for å hengje opp eigen reklame.

    Mitt inntrykk er at dei prøver seg, og ser om nokon reagerer. Sånn trur eg også det er når det gjeld tekstmeldingar. Dei seier «sorry» offisielt, og prøver seg igjen. Kanskje dei baserer seg på at mange ikkje bryr seg og berre slettar slike meldingar uansett.

    Det dei ikkje tenkjer på, er jo som mange på twitter og facebook skriv, nemleg at ein tvert om IKKJE får lyst til å trene på sentre som oppfører seg slik. Eg kunne i alle fall aldri tenkje meg å bli assosiert med ein kjede som totalt forsøplar nærmiljøet mitt – og ikkje ryddar opp etter seg, heller.

  4. Selv får jeg ut mange frustrasjoner ved å rive ned Elexia-plakater jeg finner når jeg går, løper eller sykler. (Nei, jeg gidder ikke stoppe bilen for å gjøre det.)

    Ulovlig av meg? Kanskje! Men hvor lovlig er det å forsøple byen og marka med slike plakater?

    PS: Og, ja, det jeg river ned, legger jeg i søppelkasser!

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s