Sharing is caring is cash

(Click here to read this post in English)
Tidligere i år kom jeg over en undersøkelse som billettselskapet Eventbrite gjorde i mars i år. Undersøkelsen viser verdien av en share – for eksempel gir hver eneste deling av et billettkjøp til en konsert eller charityevent i snitt ca. 12 nye dollar i billettsalg. I mine foredrag snakker jeg derfor om at folk må gjøre deling mer synlig, mer fremtredende – og ikke bare en inaktiv liten «f» i et hjørne. Hvis du vet at hver eneste person som deler gir deg 12 $ ekstra – da er det naturlig nok verdt å aktivt be folk om å dele!

Dette har inntil nylig bare vært min hypotese; at dersom man i langt større grad ber folk om å dele vil flere gjøre det – og det vil føre til mer penger i kassa. Men lo and behold; nå er teorien bekreftet.

Selskapet JustGiving, et engelsk selskap som lar deg opprette egne innsamlinger for en organisasjon du bryr deg om, har lest den samme undersøkelsen som meg og har satt teori ut i praksis med noen ganske fantastiske resultater. Gjennom ulike små nudges blir du som har gitt en donasjon oppfordret til å dele dette videre med dine venner. Du blir opplyst om at dette øker sannsynligheten for at det blir samlet inn enda mer.

I den første måneden etter at dette ble rullet ut økte antallet delinger fra siden med 50% ! Det i seg selv er fantastisk, og betyr at budskapet er blitt spredd langt videre enn tidligere. Men det andre tallet, det virkelig viktige tallet, er minst like fantastisk. Dette førte til 150.000 pund ekstra i donasjoner på en måned. 150.000 pund!! Vi snakker cash.

Det er ingen grunn til å tro at dette bare gjelder for konsertbilletter og veldedighet. Om du spør noen – på riktig måte –  om å poste et bilde av de fantastiske skoene de akkurat har kjøpt i butikken din er jeg ganske sikker på at folk vil gjøre det også. Så folkens, hvis du fortsatt bare har en liten fille-f og en fille-t i et anonymt hjørne på nettsiden din – gjør den synlig, spør folk om å dele, dytt dem i riktig retning. Du taper penger på ikke å gjøre det.

Her kan du se en fantastisk og mer detaljert infografikk fra JustGiving som viser hvordan pengene de får inn fordeler seg på de ulike sosiale nettsidene. Det er også noen ganske interessante forskjeller i snittbeløp på ulike plattformer, for eksempel er det stor forskjell på snittbeløpet folk gir på facebook desktop, facebook mobilside og facebook applikasjoner.

Og her kan du se Jonathan Waddingham sin presentasjon hvor han forteller i mer detalj om alt jeg akkurat har fortalt:)

How real people use social media to make a real impact

Siden den lille dele-f’en nederst i bloggen her altså ikke er nok: Vær så snill å dele denne bloggposten videre!
(Takk til Erik Fjellaksel som pekte på den himmelropende ironiske faktum at jeg ikke hadde satt på dette avsnittet i den originale bloggposten)

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Fundraising, Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Sharing is caring is cash

  1. Tilbaketråkk: Sharing is caring is cash | Beate thinks out loud

  2. Olivers wine suggestion sier:

    Dette var et noe merkelig innlegg spør du meg. Hva skal dette bevise? Om det finnes en eneste Rema 1000-forretning i Norge så omsetter den for x antall kroner. Om det finnes ti slike butikker eller si 1000 slike butikker, så vil de omsette for mye mer enn én skarve butikk. Dette handler ikke om at deling gir cash i kassen. Dette handler rett og slett om at økt distribusjon fører til økt omsetning. På samme måte som at det er flere som reiser fra Oslo til New York etter at SAS opprettet en direkterute, selv om det fantes en fra før. Det blir oppmerksomhet om ruten, to flyselskap markedsfører rutestrekningen i stedet for en, det blir mer oppmerksomhet i media om New York eller Oslo fra amerikansk side osv. Så samme prinsipp for økt distribusjon gjelder om flere får vite at man kan donere penger til en organisasjon på nettet eller at flere faktisk ser et par sko de kunne tenke seg, og kjøpe. Om Coca Cola plastrer ned alle norske medier i ett døgn vet de at de vil selge mer brus. Spørsmålet er bare om hvordan de skal balansere kostnaden med økt distribusjon av reklame, kontra hvor mye mer de kan selge i et visst marked. Derfor blir vi heldigvis ikke bombardert med Cola-reklame hver eneste dag på alle tilgjengelig reklameplasser. Det er en miks av ulike produkter. Så deling på nett er ikke noe unikt om man ser på teorien. Det fungerer slik alt annet fungerer når distribusjonen øker. Selv for Klassekampen og Morgenbladet som man nå kan kjøpe flere steder enn før. Derfor har også opplagene deres økt.

    • Beate Sørum sier:

      Heisann!
      Takk for en god kommentar, selv om du kaller meg merkelig;)

      Jeg er ikke enig med deg i at man kan sette likhetstegn mellom antall utsalgssteder og deling. Det ene handler om å kunne tilby varene sine – det andre handler om markedsføring. Om jeg ser et bilde av et par sko på twitter regner jeg ikke dette som sammenlignbart med et nytt utsalgssted. Utover det er jeg helt enig med deg i at en naturlig konsekvens av mer synlighet er økt salg. Intet nytt under solen der:)

      Jeg vil dog definitivt si at dette handler om at deling gir cash. Gjennom å gjøre deling mer fremtredent kan man øke delingen, og dermed inntektsstrømmen. Dette innlegget handler om hvordan man i dag undervurderer verdien av strategisk bruk av deling; å få kunder og givere til å fortelle sine historier knyttet til ditt produkt / organisasjon. Dersom man, som du helt riktig påpeker, får mer oppmerksomhet når folk deler – så er dette beviset på at man med små grep kan øke delingen betraktelig – som igjen øker inntektene.

  3. Tilbaketråkk: https://beatesorum.wordpress.com/2011/11/26/sharing-is-caring-is-cash/ “Xocai Mafia”Adma Green Norway | Adam Paul Green

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s