Hvordan Kreftforeningen doblet inntektene fra sine nettsider

Det er en seiglivet myte i fundraising; det at hvis noen virkelig har gått inn på en nettside for å støtte organisasjonen vår, ja da tåler de selvfølgelig at det er et felt eller to ekstra i skjemaet. Men det stemmer simpelthen ikke!

Hvis veldedige organisasjoner var nettbutikker som var utelukkende avhengige av sine nettsider, hadde vi (nesten) alle vært konkurs. Men fordi vi har andre, større, ben å stå på så ser vi ikke alle pengene vi IKKE får. Alt vi ser er at «vi får jo ikke noe særlig inn på nett, så det er ikke så viktig». Og det er denne holdningen som holder den sta myten i live. Jeg håper vi nå kan ta livet av den, en gang for alle.

Gjennom tre enkle prinsipper har Kreftforeningen nærmest doblet inntektene som kommer fra våre nettsider i det året som har gått siden vi re-designet våre nettsider. Det var fantastiske Netlife Research som hjalp oss med jobben.

  • Fokus på godt interaksjonsdesign
  • Fokus på å gjøre harde prioriteringer, og å sette innholdet i førersetet.
  • Fokus på gode fundraising-prinsipper

For en uke siden holdt jeg og interaksjonsdesign-perlen Ida Aalen en presentasjon på Fundraisingkonferansen, hvor vi fortalte om prosessen og resultatene.*

Resultater så langt

  • Faste givere (avtalegiroavtale): opp 88 %
  • Engangsdonasjoner, totalt beløp: opp 72,8 %
  • Engangsdonasjoner, antall gaver: opp 70 %
  • Nye medlemmer: opp 8,5 %
  • Gjennomsnittsbeløp: opp 20 kroner – så langt.

Disse økningene er kommet uten at vi har gjort særlige tiltak for å øke trafikken, så det er mer eller mindre som et rent resultat av de designvalg vi har tatt. Det kan også nevnes at innsamling på ingen måte er en hovedprioritet for Kreftforeningens nettsider, slik at dette ikke skyldes noe grep om å lage donasjonsknapp på hele forsiden – snarere tvert i mot.

Hva vi gjorde

Vi presenterer brukeren for for mange valg.

Giveren vet ikke hva vi vil at han/hun skal gjøre.

Ved å gjøre valgene tydeligere, vet brukeren hva vi vil han/hun skal gjøre, og sjansen for at brukeren i det hele tatt tar et valg øker.

Ved å gjøre valgene tydeligere, vet brukeren hva vi vil han/hun skal gjøre, og sjansen for at brukeren i det hele tatt tar et valg øker.

Dette er de viktigste grepene vi gjorde for å oppnå denne økningen.

  • Prioriteringer. Vi har tatt de vanskelige valgene om hvordan giveren skal støtte oss. Giveren slipper å ta stilling til en rekke ulike måter å gi på. Bort med the Paradox of Choice.  Giveren skal ikke trenge å finne ut om han/hun bør gi en gave, bli fast giver, bli medlem, blir frivillig, starte en innsamling eller følge oss på facebook. Vi tok valget for dem.
  • Enkel UX som følger reglene for godt interaksjonsdesign.
  • Strippe ned til de helt nødvendige data. Vi spør ikke om mer en absolutt nødvendig. Hvert ekstra felt i skjemaet ditt skader konverteringsraten.
  • Klar og tydelig, vennlig og konverserende tone. Ikke en avhøring av giveren. Du finner ikke noe «databasespråk» hos oss. Adressefelt2 gå hjem!
  • Fundraising-teknikker som å jobbe med default og foreslåtte beløp. Vi har lekt litt rundt med dette, med veldig kule resultater.

Jeg skal komme tilbake til disse resultatene og gå mer i dybden på de fem viktige punktene i flere bloggposter. Men for nå: SLUTT å si at folk vil fylle inn det ekstra feltet i skjemaet! Det vil de ikke.

*P.S.: Dette er et-årsresultater. I de tider av året hvor vi har stor mengde drop-in trafikk som f.eks til jul, ser vi at økningene er enda høyere – så mye som tidvis 250%. Jo mer drop-in trafikk du har, jo større forskjell kan du gjøre med et godt donasjonsløp.

Min og Idas presentasjon kan du se her:

(Flere poster om dette er lagt ut i min engelske blogg: http://beateinenglish.wordpress.com)

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Fundraising, Kreftforeningen og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Hvordan Kreftforeningen doblet inntektene fra sine nettsider

  1. astridvu sier:

    Herlig at du deler, Beate – dette var interessant og gøy lesning!

    • Beate Sørum sier:

      Tusen takk Astrid🙂 Jeg skal dele i litt mer detalj i ukene fremover tenkte jeg. For det er jo egentlig veldig simple grep, det bare er av en eller annen grunn veldig vanskelig å få gjort dem🙂

  2. Einig med Astrid, veldig flott lesning!

  3. Morten sier:

    Reblogged this on Grunne tanker og dype undringer and commented:
    En tankevekker fra min gode kollega Beata Sørum

  4. Viidar sier:

    Elsker slideshare´n! KISS!
    Resultatene taler for seg selv – helt konge🙂

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s