At folk ikke vil snakke med merkevarer er bullshit

Jeg hører ofte i ymse sammenhenger at «ingen vil snakke med brands». Med påfølgende råd om å vise frem personene bak merkevaren, ikke gjemme seg bak en logo, osv., som om det å bruke en logo i sosiale medier er det verste man kan gjøre.

I call bullshit.

Så lenge samtalen er relevant, og tonen oppleves som naturlig for mottakeren opplever jeg at det er revnende likegyldig hvem som svarer for merkevaren. Faktisk kan det være et forstyrrende element å bli introdusert for en eller annen person du ikke aner hvem er. Det er jo merkevaren du har et forhold til!

Fin-fine beviser på at folk ikke har noe imot å snakke med merkevarer finner jeg i egen organisasjon. Når folk kan svare «null stress russedress!» til Kreftforeningens logo, og spørre med hjerter og stjerner om også vi liker Isac Elliot (som spiller på årets Vinterlyd), ja da skjønner ikke jeg hvilken merkevare folk ikke skulle være i stand til å snakke med.

Det er misforstått å si at ikke folk vil snakke med en merkevare, og at man derfor må putte fjes i profilbildene til bedrifter og det som verre er. Men folk vil ikke snakke med noen som høres ut som en årsrapport. Altså må merkevaren snakke som et menneske.

Det holder i massevis.

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Markedsføring, Sosiale medier og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s