Vil folk betale med mobil-nettleseren?

Det er et lurespørsmål. Svaret er selvfølgelig et rungende «JA!». Det vil si, hvis du lar dem da, så klart. 

Juleaksjonen til Kreftforeningen ble (selvfølgelig) laget i vår responsive plattform, så den tilpasser seg alle skjermstørrelser og virker på alle dingser. Vi så helt fantastiske konverteringsrater over hele linja – men viktigst i denne sammenhengen: hvor liten forskjell det er på konvertering fra mobil og fra desktop. Og ikke minst hvor langt foran nettbrett ligger!

Konverteringsrate på juleaksjonen: Nettbrett - 16,67%, desktop - 14,40%, mobil: 10,36%

Konverteringsrate på juleaksjonen

Hva betyr dette da?

Ser man bak disse tallene kan man i hvertfall gjøre noen antagelser. For eksempel vet vi i fundraisingverden at kvinner 40+ er de beste giverne. Dette sammenfaller med gruppen som mest sannsynlig bruker en tablet (iflg TNS Gallup). Tallene viser at selv om menn er i flertall når det gjelder å kjøpe/eie et nettbrett, er kvinner mer sannsynlige til å ha det som sin foretrukne surfedings. (Veldig) forenklet kan man altså si: Menn bruker sin laptop, kvinner bruker sitt nettbrett. Så gitt at gruppen som er mest sannsynlig til å gi bruker nettbrett, burde en virkelig gjøre det mulig for dem å gi fra et nettbrett!

Det er hovedsaklig to lærdommer her:

Tilpass nettsiden din til mobile dingser

For [sett inn foretrukket guddom]s skyld – sørg for at donasjons- eller ehandelssidene dine er mobiltilpasset! Hvis mobile surfere ikke har mulighet til å gi/kjøpe på siden din – se hva du går glipp av ah! Det ville vært tåpelig å si til alle disse menneskene at de ikke kan få gi deg penger / kjøpe produktet ditt.

Less is more – kan du droppe noe?

Alle som har hørt meg holde foredrag vet at jeg er en forkjemper for å be om mindre info. Noen ganger må vi rett og slett velge mellom å få data om giveren, og å få gaven i det hele tatt. Dette er spesielt sant når man jobber med små skjermer. Bevisene er ganske tydelige fra juleaksjonen. Vi har et svært strippet gaveskjema, som bare spør om navn, epost og beløp. Vi ser at konverteringen fra små skjermer er større her enn hva de er på våre vanlige donasjonsskjemaer hvor vi ber om mer informasjon.

Jeg tenker moralen er at noen ganger er det bedre å bare akseptere en donasjon for hva det er – en «engangsgave», og heller prøve å få et lengre forhold til giveren etterhvert. Er det ikke tross alt bedre å få noen til å føle så sterkt for en sak at de gir en gave der og da, og så kan du håpe på å få mer data senere, enn å be om så mye data i første omgang at du skremmer dem vekk?

Er det andre som har erfaring med konverteringsrater fra mobile dingser? Opplever dere stor forskjell på de ulike plattformene? Jeg vil gjerne høre hva dere andre har erfart i kommentarfeltet🙂

Om Beate Sørum

Hi! I'm Beate. I'm a fundraising consultant, specialising in digital. I used to work for the Norwegian Cancer Society, until I started my own agency in 2014. I do a lot of public speaking and I love it! Oh, and I'm one of those rabid feminists. And I like it when it snows.
Dette innlegget ble publisert i Fundraising, Kreftforeningen, Web og merket med , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s