Kjære NSB: en frustrert reisende ber innstendigst om hjelp.

Kjære NSB. Jeg liker dere veldig godt. Jeg liker å kjøre tog, og jeg liker generelt selskapet. Jeg liker bildet av å gli miljøvennlig gjennom norsk natur som tar pusten fra en. Jeg har forståelse for at mesteparten av deres problemer med forsinkelser og stans ikke er deres feil, men skyldes et rammeverk dere ikke kan gjøre noe med. Så jeg VIL være glad i dere. Jeg skulle bare ønske jeg slapp å føle meg som en idiot hver gang jeg skal reise ut fra Oslo og til byene rundt på Østlandet.

Dere skjønner, for å bruke billettautomatene deres riktig må man være lommekjent i hele Oslo og fylkene rundt. Og det er ikke jeg, født og oppvokst i Trondheim som jeg er.

Jeg har månedsbillett fra Ruter her i Oslo nemlig. Det vil si at jeg ikke skal betale full pris på billetten til for eksempel Drammen, siden månedsbilletten min betaler for den delen av reisen som er i Oslo. Lenge tok jeg det som en selvfølge at man da skulle velge «overgang Ruter»-knappen. Det slo meg som naturlig, liksom. Det var helt til en pottesur konduktør en dag kunne berette at denne knappen gjaldt for å FÅ overgang innad i Oslo – ikke for deg som alt HAR. Så jeg beklager at jeg har betalt 20 kroner for billett i stedet for 80, det var ikke meningen å snike. Det er for meg en gåte i hvilken situasjon man står på Oslo sentralstasjon og trenger å kjøpe en billett  fra Drammen til Oslo, som gir deg overgang i Oslo, men det får så være. Den knappen har sikkert en hensikt utover å forvirre folk.

Nei, hvis man har Oslobillett skal man bytte ut fra-stasjon fra Oslo S til «siste Oslostasjon på den strekningen du reiser». Det er mye mulig at NSBs ansatte har pugget hva som er siste Oslostasjon på alle strekninger ut av denne byen, men det har altså ikke jeg. Så da ender jeg som regel med å betale fullpris-billett, eller å måtte stille meg i den endeløse køen for manuelt kjøp.

Siden jeg har gode venner som bor i Drammen har jeg etterhvert lært meg at Lysaker er siste Oslostasjon i den retningen, så jeg klarer nå å kjøpe billett på automaten. Skal jeg til Lillestrøm dog, er jeg like lost. Men la oss nå si at jeg skal til Drammen. Da oppstår et nytt sett med problemer. For jeg har jo ettertrykkelig fortalt maskinen at jeg skal reise fra Lysaker til Drammen – selv om jeg egentlig står på Oslo S. Så maskinen viser meg lydig de togavgangene som går fra Lysaker så klart – og ikke de som går fra Oslo S som er stasjonen jeg skal reise fra. På billetten min står det «Lysaker – Drammen». Og så printer den på avgangstiden – fra Lysaker. Ikke fra Oslo S, som er stasjonen jeg skal reise fra.

På avgangstavlen står det Oslo-Larvik. På billetten min står det Oslo – Drammen. Hei NSB: JEG VET IKKE AT DET ER TOGET TIL LARVIK SOM STOPPER I DRAMMEN! Tidene på avgangstavla finnes ikke noe sted på min billett heller – for dér står jo avgangstid fra Lysaker.

Kan dere skjønne hvilket irritasjonsmoment en sånn filleting er?

Så NSB, vær så snill, to små triks for blide og fornøyde reisende som dere faktisk KAN gjøre noe med:

1. Overgangsknapp på billettautomaten.
2. Skriv endestasjon på toget på billetten i tillegg til min destinasjon. Det er jo endestasjonen som kan finnes igjen på avgangstavlen.

Okei? På forhånd tusen takk fra forvirret reisende.

Om Beate Sørum

Beate started b.bold in 2014, after having worked for the Norwegian Cancer Society for 6 years. Beate is a strategist with a knack for asking the right questions and piecing the puzzles together. She's a digital fundraiser, with a speciality in interaction design, digital strategy and writing. Beate’s passion in life is a well designed donation forms. She loves finding the right words for good fundraising copy. Beate is known for sharing her knowledge generously, and she’s an internationally acclaimed keynote speaker, who has appeared at conferences large and small all over the world. Beate cares deeply about social justice causes, the fight for diversity and equality - and unlike the other two b.bold-partners, she has no artistic capabilities whatsoever.
Dette innlegget ble publisert i Jeg lurer på.., Stort og smått og merket med , , . Bokmerk permalenken.

74 svar til Kjære NSB: en frustrert reisende ber innstendigst om hjelp.

  1. Kjenner meg igjen, ass. Fikk kjeft (!) av en NSB-ansatt for et par år sida da jeg ville kjøpe billett manuelt for å dra på besøk til familien hjemme i Hokksund. Han mente da at månedskortet mitt som tok meg fra Oslo S til Vestby ikke ga meg noe avslag da jeg skulle forbi Drammen. Jeg dro nemlig gjennom tre fylker, fortenk. Jeg kunne dra til Lysaker og ta toget derfra, til nøds.

    Nå står jeg like klok som deg på stasjonen når jeg skal kjøpe billett og er egentlig aldri helt sikker på hvor jeg skal kjøpe fra/til. Nå har østlandsoppveksten min ført til at jeg vet at det eneste toget som stopper i hjemkommunen min er toget som går til Kongsberg, da, og at det går 17 over hver time. Men hva når jeg skal til Drammen? Der går det jo MANGE flere tog! Ugh.

  2. Hvor utrolig vanskelig kan det være for NSB å utvikle et brukergrensesnitt som bare spør «Hvor vil du reise fra?» «Hvor vil du reise til?» «Har du rabattkort?» også regner den ut alt automagisk? Klask på en (gratis) Google Maps-sak på siden av skjermen så blir det enda lettere for kundene.
    Amatører.

  3. Du kan få sagt det!! Som bergenser i hovedstaden sliter jeg med akkurat det samme. Hvordan skal vi vite hva som er siste Oslo-stasjon??

    Jeg har dog funnet en løsning, når jeg etterhvert finner ut hvilket tog som stopper der jeg skal av… Hvis jeg, med mitt månedskort hos Ruter, kjøper billetten ombord – da slipper jeg å betale 20,- ekstra for å ikke ha kjøpt billetten på stasjonen, OG jeg betaler riktig overgangspris! Om dette bare er konduktører som er snille, eller om dette er standard – det vites ikke. Men enn så lenge, så løser jeg det på den måten 🙂

    • Beate Sørum sier:

      Ah, fordi du med din bergenske dialekt forklarer at du ikke ante hvordan du skulle bestille? Se det trikset har jeg ikke prøvd. For jeg VIL jo helst bestille på automaten, fort og riktig. Men synes jo det er måter på hva man kan forlage av lokalkunnskap før det lar seg gjøre..

    • Liv Runi Amundsen sier:

      Det er ikke bare deg. 🙂
      En konduktør kunne fortelle meg at om man har deler av strekningen fra før (altså Oslo-kort), så slipper man gebyret. Dette var visst standard. 🙂

  4. LKS sier:

    Jeg vet hva stasjonene heter og hvor grensene går, men klarer fortsatt ikke å venne meg til at overgang gjelder bare én vei. Jeg har månedskort for Oslo. Sist jeg reiste fra Oslo til Lillestrøm, måtte jeg betale x antall kroner for strekningen Lørenskog (siste Oslo-stopp i den retningen) – Lillestrøm. På vei tilbake koster den samme strekningen _mer_, fordi reisen ikke _starter_ i et område jeg har månedskort for. Dette fører også til at du faktisk ikke kan kjøpe vanlig tur-retur-billett på automat hvis du skal ha overgang, for automaten klarer ikke å håndtere overgang bare den ene veien.

    Synes det er trist å se på at NSB, som jeg personlig egentlig liker godt, gjør det så utrolig vanskelig for seg selv. Regel nummer en for ethvert selskap er å gjøre det så enkelt som mulig for kundene å være kunde. NSB sliter jo allerede med en god del andre problemer (og selv om mange av dem skyldes Jernbaneverket, så har ikke det noe å si for de reisende, resultatet for dem er det samme uansett), så det hadde vel vært lurt om de i det minste hadde tatt en titt på de tingene de selv har 100% kontroll på og kan gjøre så optimalt som mulig, som for eksempel billettkjøpsprosessen.

    • Beate Sørum sier:

      Haha, er det sant? Jøsses. Det var jeg ikke klar over. Vel, det kan man jo også føre opp på listen over ting som bør fikses:)

    • Tommy sier:

      Dette er feil. Du skal bare betale for sonene utenfor oslo.Når jeg reiser mot lillestrøm får jeg billett som gjelder fra lørenskog til dit jeg skal. Og den koster det samme begge veier.

      Jeg kjøper ALLTID billett på toget. Jeg orker ikke kaste bort tiden på automater mer. De kunne ha gjort noe MYE enklere. Om du noen gang har tatt flytoget «billettløst» så skjønner man prinsippet med enkel betaling med kort. Hadde de bare hatt en slik løsning før studenter også.
      Når det kommer til at man reklamerer med bedre brukervennlighet hos Ruter, hvorfor kan vi ikke fryse reisekortet vårt når man reiser på ferie? Det kan være snakk om 3 uker som går bort. De har ett elektronisk system. De kunne bare hatt en funksjon kalt devalider kort f.eks. Så hadde man fortsatt på resterende antall dager igjen når man validerer kortet når man kommer tilbake.

    • Fredrik :) sier:

      Det stemmer ikkje. Du betaler kun for strekningen du reiser. På billettautomaten må du då velje Lillestrøm-Lørenskog.

      • Beate Sørum sier:

        Men poenget mitt er jo nettopp at da må du VITE at siste oslostasjon er Lørenskog i retning Lillestrøm. Og det er faktisk for mye å forlange av den jevne reisende.

  5. Carsten Pihl sier:

    Jepp, her kan NSB lære en del av SJ, faktisk. Deres automater er bedre. (Og de som vil teste: Det står faktisk en på Oslo S! Test selv (du kan jo bare avbryte før det er for sent.)

  6. Nina sier:

    For noen måneder siden skulle jeg reise fra Oslo S til Fredrikstad. Bonde i byen. Eller romsdaling bosatt i Trøndelag om du vil. Jeg kjøpte billett på en automat på Oslo S, noe som i seg selv var lett, siden jeg ikke har noen rabattkort (eller det hadde jeg, men gadd ikke bruke tid og energi på skjønne om ukeskortet på #Ruter kunne brukes til noe fornuftig), men jeg ønsker en forklaring på hvordan jeg kan vite at det er toget til Gøteborg jeg må gå ombord på! Regnet tilslutt med det, siden det var det eneste toget med riktig avgangstid ihht billetten, men siden togene østover går med få minutters mellomrom kan det jo fort skje at et tog bllir utsatt i noen minutter.

    • Beate Sørum sier:

      Da kan du jo si det var flaks du ikke tok i bruk ukeskortet ditt (som du faktisk kunne gjort) – da hadde ikke avgangstiden hjulpet deg heller, siden den ville vært fra [sett inn siste oslostasjon østover] 🙂

    • Fredrik :) sier:

      Les på avgangstavla 🙂 Der står det veldig tydeleg 🙂

      • Beate Sørum sier:

        Ikke hvis man gjør som du sier i din forrige kommentar – da vil nemlig avgangstiden fra Lørenskog være på billetten din. Ikke fra Oslo s:)

        • Stig sier:

          Joda.. står at toget stopper på: Ski, Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden på de togene til Halden/Gøteborg på tavla inne på stasjonen. Bare å lese 😉

  7. Hei Beate! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

  8. Argus37 sier:

    Så glad jeg er for min pensjoniststatus, og at jeg faktisk kan kjøpe billett på toget. Ellers hadde jeg antagelig ikke reist med NSB i det hele tatt!

  9. Nina B sier:

    Veldig bra innlegg med ett viktig budskap!!
    Og jeg er helt enig med deg, jeg kjører selv NSB daglig i Oslo til og fra jobb, og makan til å gjøre ting vanskelig har jeg aldri vært borte i. Til stor frustrasjon for alle oss reisende.
    Det var faktisk «brukerundersøkelse» på toget hjem i dag (Gjøvikbanen) og der var det ett par spm om akkurat det du tar opp i innlegget ditt, og de fikk veldig lav score av meg der. Og forhåpentligvis av andre som også svarte på den samme undersøkelsen i dag 😉

    Spørsmålet er vel bare om de gjør noe med disse undersøkelsene vi må svare på flere ganger i året… Jeg har i allefall ikke merket noe bedring på de punktene jeg synes bør skjerpes inn…..

  10. Har ikke tenkt på disse problemstillingene før. NSB må gjøre det enkelt for folk å reise. En forsinkelse i ny og ne betyr lite hvis kundeservicen er genial.

    Jeg foreslår at du sender blogginnlegget ditt til NSB, og en link til bloggen på email. Kanskje de forstår litt av frustrasjonen da?

    • Beate Sørum sier:

      De har plukket det opp over twitter har jeg sett – så da har de i hvert fall sett tilbakemeldingen om ikke annet:)

      Og ja – helt enig, forsinkelser kan man ha forståelse for hvis resten av opplevelsen er bra. NSB gjør veldig mye bra, men akkurat her har de litt å gå på:)

  11. Nina sier:

    Helt enig! Før opp endestasjonen på billetten så man slipper å klø seg i hodet hver gang man ikke kjører den faste ruten. Det er ingen selvfølge at Gjøteborgtoget tar deg til Sarpsborg..

  12. Amilo_D sier:

    Skulle ønske NSB og alle andre transport selskaper i landet ble enige om en elektronisk billettsystem, slik de har i London. Ett kort der du fyller opp pengene. Systemet beregner ut beste (laveste) prisen for hver reise basert på hvor du startet og hvor du gikk av, hvor mange ganger og ha en pristak som automatisk overgang til dagskort/ukekort.

  13. Laila sier:

    Helt enig i ditt problem her. Det er håpløst vanskelig å skulle forstå hvilke stasjon man skal bruke som fra stasjon. Det MÅ da gå ann for NSB å utvilke noe bedre.
    Når det kommer til å skulle vite hvilke tog man skal gå på siden det ikke står på billetten man har kjøpt, så forstår jeg godt at det er sykt irriterende, og et stort problem, men det er nok også en utfordring for NSB siden de da vil bli nødt for å kanskje trykke på en liten billett de ti forskjellinge avgangene som går til dit du skal. Men det er et problem for NSB å finne løsningen på for det er ikke vi pasasjerer som skal være skadelidende her.

  14. Lars sier:

    Jeg sns også dette bilelttsystemet er noe innfløkt. Nå husker jeg ikke i farten hva produktet het, men dette med dagspass/månedskort. Jeg som en tilfeldig dagbesøker er det helt uråd å sette seg inn i dette med hvor mange soner man trenger osv. Jeg kan skjønne inndelingen for månedskort, men for dagspass burde det vært unødvendig. Det er begrenset hvor mye man får reist på en dag, så dagspasset, evt 2-3 dagerspass burde vært sonefri.

  15. Hege sier:

    Hvis du reiser fra Oslo S, så er det ALLTID folk ute fra 0600-2315 som du kan spørre. De er lett gjenkjennelig, de er kledd i knallrødt. Drammen er også betjent. Spør neste gang du lurer på noe da vel? 🙂

    • Joakim sier:

      Men hva er da poenget med disse maskinene om man allikevel skal være nødt å spørre en nsb-ansatt? Det BØR være mulig, i 2011, å lage brukergrensesnitt som ikke krever lokal geografikunnskap for å få kjøpt seg en togbillett (til riktig pris).

    • Beate Sørum sier:

      Det Joakim sa;) dessuten er jeg sjelden den eneste som står og leter etter en nsb-ansatt!

  16. Takk, dette skal jeg vise til modern på 75, det er ikke bare hun som ergrer seg over de «nymotens greiene» hos NSB. Hun klager også over at hun ikke får bestilt langdistanse-billett over nettet siden hun ikke har mobiltelefon siden billettreferansen blir sendt per sms.

    • Elin sier:

      Billettreferansen sendes til e-post. I telefonnummerfeltet kan du sette inn fasttelefonnummer, evt 8 andre tall : ) Hun kan derfor trygt bestille på nettet, men husk at hun trenger de 8 tallene om hun velger å hente billett på billettautomat.

  17. oyvind sier:

    Synes det også er forvirrende med nettbestillinga. En kan bare velge å hente billetten på toget om en bestiller en reise uten overgang. Det går stort sett greit å komme med kvitteringa selv om det står klart på den at den ikke gjelder som billett. Nytter jo ikke å kjøpe andre steder om nærmeste utsalgssted er 2 timer unna. (Og om en skal kjøpe på toget får en ikke minipris.)

  18. Fredrik :) sier:

    Eit lite tips for å sjå kva tog du skal ta: Sjå på den STORE tavla som heng under taket i stasjonshallen. Bak togdestinasjon og klokkeslett står det: «stopper på xxxx». Alle store stasjonar som Lysaker, Asker, Lillestrøm, Drammen står oppgjeve her. I tillegg er det monitorar som står ca midt på kvar plattform som gir deg den same informasjonen. Det finst også eigne apps frå både NSB, Trafikanten og Jernbaneverket. Anbefaler alle som reiser rundt i Oslo-området å prøve desse 🙂

    Og så er det NSB-billettsalgsfolk i raude uniformar ute i hallen frå tidleg til seint kvar dag.

    Alle NSB og Ruter sine billettregler finst forklart både på Internett og i trykte brosjyrer. Som reisande pliktar ein faktisk å setje seg inn i reglane for reiser før ein tek plass på eit transportmiddel (med mindre ein kjøper billett ombord) jf transportvilkårene. Når det er sagt, synst eg du har gode poeng ang. grensesnittet på billettautomatane!

    • Beate Sørum sier:

      Jo takk for det – mitt poeng er jo nettopp brukergrensesnittet på automatene:) jeg sier ikke at dette er komplett umulig å finne ut av – jeg sier at det er unødvendig vanskelig.

      Ditt poeng om avgangstavla virker bare hvis jeg skal til en stor stasjon, står på en automat hvor jeg kan se tavla godt – og forutsatt at jeg ikke tar et lokaltog, dér står det bare «stopper på alle stasjoner».

      Og hvis man må ansette folk til å forklare automatene – kunne man ikke like gjerne satt dem i en billettluke og hoppa over automaten da..? 😉

      ellers takk for mange og konstruktive kommentarer:)

      • Stig sier:

        men på de aller fleste stasjoner blir/er det nå satt opp minitavler hvor det speiler informasjonen over togene som kommer og med undertekst til hvor de stopper slik som på Oslo S.
        Det finnes jo også rutehefte på alle stasjoner (skal være hvertfall) hvor det er kart og alle togruter. Knotete men gamlemåten virker den 😉

  19. Fredrik :) sier:

    Det står jo forøvrig ikkje på enkeltbilletten min på T-banen at det er banen til Vestli som stopper på Rommen…

    • Beate Sørum sier:

      Nei. Men det står på rutenettet ved sidenav billettautomaten;) og så er det _litt_ færre avganger å velge i dér enn på oslo s. Skal mye til før du havner i feil land for eksempel;)

      • Fredrik :) sier:

        Godt poeng 🙂

      • Skal vel strengt tatt litt til for at du havner i et annet land via NSB også, ettersom det kun er togene merket «Stockholm» og «Göteborg» som får deg over grensa.

        Og som Stig poengterer, er det flere stativer med rutetabeller (med kart) i stasjonshallene – nok til alle!
        Dessverre for kunden viser ikke disse sonestrukturen, så man må fortsatt vite selv hvilken grensestasjon man skal betale til/fra i sin retning. Men når det bare finnes fire stasjoner som grenser til Oslo, tror jeg likevel de fleste har kapasitet til å huske disse.

        Ellers oppfordrer jeg alle som har forslag til tilbakemelding på brukergrensesnitt og lignende om å sende inn sin tilbakemelding på nsb.no. Selv pleier jeg ikke være voldsomt god på å ta tak i problemer jeg ikke vet om.

  20. Ellen A. sier:

    Er enig i det du skriver om billettautomatene. På 90 – tallet var jeg i Italia flere ganger og kjørte da mye tog. Billettautomatene der var lettere å forstå til tross for at jeg ikke snakker italiensk. Man skulle tro at løsningen er bedre nå 15 – 20 år senere med den utviklingen som er innen IT. Jeg irriterer meg også grenseløst over NSB’s håpløse løsning for å kjøpe billetter på nettet. Etter å ha bestilt og betalt billetten på nettet fikk jeg beskjed om at billetten måtte hentes ut på stasjonen. Hva var da poenget med å kjøpe billetten på nettet, jeg måtte jo like fullt stå i kø i billettluken. Det var faktisk mye lettere å bestille flybillett til Australia med stop-over i Hong Kong enn å kjøpe en enkeltbillet fra Oslo til Vestfold, noe jeg gjorde med få ukers mellomrom. Når jeg bestilte flybiletten, reseverte jeg sete, betalte og sjekket inn og skrev ut boardingkort på nettet enkelt som bare det. Jeg har kjørt mye tog i Norge og i utlandet og synes at tog er en behagelig og hyggelig måte å reise på. NSB’s såkalte brukervennlighet der i mot er alt annet enn hyggelig.

  21. trygve sier:

    Automater er dessverre bygget av ingeniører og de tenker som ingeniører ikke som pedagoger. Det er det som skjer inni automaten som styrer hvordan den skal brukes, ikke hensynet til de som skal bruke den.
    Så et forslag til NSB: Nummerer hver tog. sånn som på fly. Da går NSB-4560 til Larvik og hvis det også står på billetten fra Lysaker til Drammen at man skal ta NSB-4560 så trenger man ikke være lokalkjent. Velprøvet på Gardermoen

    • Ravn sier:

      Dette var jo faktisk så enkelt at det var genialt! Togene er jo allerede nummerert, så dette burde de enkelt kunne få til!

    • Beate Sørum sier:

      Tommel opp for Trygve sitt forslag!

      • Silje sier:

        Vel, det går vel rundt 1800 tog per dag til/fra Oslo S, så joda, det blir nok enklere for alle… Og spesielt blir det enklere for gamle tanter og turister. De aller fleste jeg snakker med HVER DAG, klarer å kjøpe billetter på automater uten problemer. Men jeg forstår så absolutt at du gjerne vil provosere, og det er du i din fulle rett til å gjøre. Når det gjelder overgangsregler som du ikke forstår eller vil godta, så foreslår jeg at du kontakter RUTER for å få en innføring i dette.

        Uansett, hvis det står «stopper på alle stasjoner» så gjør nettopp toget det. Altså, stopper på alle stasjoner. På de aller fleste stasjoner, så er det en tavle/skjerm hvor det står hva-hvor-når. De minste skjermene er ca 50×70 cm store, så de burde være synlige for de fleste. I tillegg så opplyses det på høyttaler. Så da skjønner ikke jeg helt hva mer dere vil ha jeg? En som kan leie folk til rett tog eller? Og hvis du har spurt en gang, så burde du vel huske det til neste gang?

        • Beate Sørum sier:

          Hei Silje! Så trivelig med en hyggelig kommentar i en så skikkelig koslig tone:) Detta var konstruktivt, du!

          Jeg vet ikke hvor du har det fra at jeg ønsker å provosere – der må du nok ha lest ting mellom linjene. Jeg synes du skal lese det jeg faktisk skriver, i stedet for å lage egne tolkninger. Jeg er på ingen måte ute etter å provosere. Faktisk, har jeg opptil flere ganger sagt at jeg liker NSB, liker merkevaren, og ønsker å være strålende fornøyd med alt de gjør. Hvor du har det fra at jeg ikke vil godta overgangsregler er også for meg en gåte – jeg godtar dem gjerne, jeg – jeg vil bare at de som er ansvarlige for dem forklarer dem på en ordentlig måte så jeg får kjøpt riktig billett uten å måtte lese store regelverk, finne en ansatt å spørre, eller pugge ruteheftet.

          Og ja du, jeg er helt enig. Turister og gamle tanter, dem driter vi i, hæ? Ingen storby med respekt for seg selv vil vel tross alt ha turister inn. Nei ærlig talt.

  22. Sessa sier:

    Tusen takk for flott innlegg! Godt å se at det er andre som også har irritert seg over dette!:-)

  23. hanselot sier:

    Jeg vil anta dine meninger er delt med NSB, dersom alle blogger om problemene kan man strengt tatt ikke forvente at problemene vil bli tatt tak i. Nå forventer jeg heller ikke at NSB snur på en femøring, kaster seg rundt og ser på problemet, men på ett tidspunkt vil de begynne å vurdere oppdateringer o.l. vil jeg tro, og da bør de ta med seg tilbakemeldinger OM de får noen.

    • Beate Sørum sier:

      Ja, jeg har nevnt dette for NSB-ansatte mange ganger tidligere, mener også jeg på et tidspunkt har sendt en mail om det. Når jeg velger å blogge om det så er det ikke for å være kjip mot NSB – jeg er jo gla’ i dem som nevnt. Men det er for å forsøke enda en gang å forklare skikkelig hvorfor dette er et problem. For det ER et problem når oppegående, teknisk dyktige mennesker har problemer med å bruke automatene. Da har du hoppa over god brukertesting.

      Jeg forventer heller ikke at dette blir gjort noe med i morgen, men jeg har et lite håp og om at de i hvert fall tar det med seg videre – dette problemet har vært der siden automatene ble satt ut. Da het overgangsknappen til og med «overgang SL» – så du måtte til og med vite at 1. Selskapet vi alle nå kjente som Ruter en gang het noe annet, og 2. : at SL sto for Stor-Oslo Lokaltrafikk. Enda det var blitt Ruter for en god stund siden og SL kun eksisterte på NSBs automater. Så litt har de jo ordna opp i;)

  24. Stine sier:

    Jeg er oppvokst i Oslo og tar lokaltoget til Lillestrøm daglig så den strekningen har jeg ikke noe proble med. Men jeg skulle ta toget til Ski en dag og skulle da bruke månedskortet mitt i Oslo. Jeg hadde store problemer med å finne ut hvilken stasjon som var siste Oslo stasjon og om jeg kunne bruke den som siste stasjon selv om toget jeg skulle ta ikke stopp på den stasjonen……. Dette er forferdelig irriterende i tillegg til forsinkelser og overfulle tog. Hadde det ikke vært for at det er enklest og raskest for meg å ta toget til og fra jobb så hadde jeg holdt meg langt unna de.

    Jeg sendte en melding til NSB på Twitter ang innlegget ditt. Det skader ikke at flere gjør de oppmerksom på det. Du er ikke alene i denne situasjonen. 🙂 Det var utrolig bra skrevet.

  25. Svein Åge Enger sier:

    Ikke en kommentar til overgang/Ruter osv. Vi er faktisk noen 1000 i dette landet som har Forsvarets ID-kort. Dette er en spesiell priskategori det ikke er mulig å velge på NSBs automater. Burde ikke være så vanskelig å få dette til i 2011 ?

    • Isabell sier:

      Innen for Oslo/ akershus er det ikke rabatt for forsvares ansatte.. men det er det utenfor akershus. Dette skyldes at NSB kjører på Ruter sitt billett system i Oslo/ Akershus og dem har andre regler enn NSB. Skjønner dette er forvirrende. Men sånn er det bare.

  26. Isabell sier:

    Til Alle Sammen her inne =)

    Fra 1 oktober blir Ruter sitt Billett system endret! det gjelder da og sette seg inn i dette. gå på stasjoner og få tak i de små håndbøker som det står klart og tydelig om billett systemet.
    Vil også si at har dere månedskort i oslo så kan dere kjøpe billett ombord, dere skjøter da bare på billetten deres.. slipper ombord tillegg! men viktig at dere viser kortet deres! for man kan ikke se at dere har kort i oslo feks.. hvis dere ikke viser det… desverre er det mye forskjellig på billett automatene i oslo og omegn pga Ruter sine bestemmelser. derfor må NSB ha dette. og Dette skyldes at vi kjører på dem sine Bestemmelser innenfor Oslo/ Akershus.
    Når det gjelder tog og hvor de går henn må dere sette dere litt inn i dette da, det står på tavlene både i hallen og på vært spor under endestasjonen til toget hvor de stopper henn… det burde ikke være vansklig.
    Når det gjelder automatene, så veit jo ikke den at du reiser fra oslo, men har tatt billett fra lysaker. den vil jo tenke at reise strekningen er fra lysaker til drammen. det er jo helt normalt….
    men veit du at du ska te drammen så er det jo bare og lese på tavla…
    Det er samma hvem tid og tog dere tar feks til drammen, så lenge DATOEN er riktig.
    det som er viktig er hvis dere skal reise med Region tog feks til Stavanger,Trondheim, Bergen osv. Da er disse togene plass bestemte og det er viktik at dere velger riktig tid og tog dere skal reise med.
    Men når det gjelder lokaltogene kan dere ta det først som går til drammen eller seinere enn det som står på billetten.. Maskinen velger det toget som går nærmest tiden du kjøper billetten.

    Les gjerne på Nsb.no eller Trafikanten.no

    eller brosjyrene i billett salgene…

    det er ikke farlig og spørre Konduktørene heller =)

    • Beate Sørum sier:

      Hei Isabell,

      Det kan se ut fra kommentaren din som om du jobber i NSB? I så fall flott at du tar deg tid til å svare:) Poenget mitt er nettopp det at ingensted på, eller i nærheten av, automaten står det det du sier om at jeg som månedskortinnehaver skal løse billett på toget i stedet. Det som derimot er blitt tydelig kommunisert, er at det er en tilleggsavgift ved å kjøpe på toget. At denne ikke gjelder oss som har overgang – se det er vi som reisende helt uvitende om.

      Ellers nevner du automatene og at de ikke vet at jeg reiser fra Oslo når man har byttet ut fra-stasjonen – det er jo også hele poenget mitt – derfor er det å bytte ut fra-stasjon en utrolig dårlig løsning.

      Og det å spørre en konduktør er som regel en hyggelig opplevelse det – det er bare det at det burde ikke være nødvendig å gjøre det for å kjøpe en billett – og det har man jo heller ikke tid til når man skal avgårde som regel. Man bruker jo automaten fordi det skal være en kjapp og enkel måte å kjøpe billett på:)

    • Johan sier:

      Hvis du jobber i nsb og er ansvarlig for noe av det du uttaler deg om her skjønner jeg godt hvor problemet til nsb ligger!

      • Beate Sørum sier:

        Easy there, Johan – her i bloggen snakker vi til hverandre med en trivelig tone:)

        • Øyvind sier:

          Vil si det er et rimelig uproft innlegg om det er fra en som jobber i nsb.

          Moren min har et problem, hun tar lokaltoget til vakås – Sandvika et par ganger i uka. en reise som koster 30kr. hun har alltid brukt kupongkort og det fungerer utmerket. men fra og med i dag kan hun altså ikke det. Derfor skaffet hun seg reise kort som hun fylte opp med penger, men det viser seg at det er til veldig liten hjelp.. når hun nå skal til Sandvika må hun bruke penger eller bankkort (Vakås har ikke billett automat, og du kan ikke kjøpe en reise med pengene du har på reisekortet ditt ombord på toget) til å betale billett på toget, som tar mye lengre tid enn med et kupong kort. når hun skal hjem må hun stå i kø for å få kjøpt billett på automat. her kan hun bruke pengene på reisekortet, men kan likegodt bare bruke kontanter eller bankkort. Hun har hørt med 3 konduktører om dette, 1 sa han hadde planer om å ta ferie i februar for å slippe alle klagene som kom til å komme. mens begge de 2 andre syns det var utrolig dumt at kupongkortet blir borte. (I tillegg til at de ikke egentlig kunne gi henne noe godt svar på hvordan hun skulle gå frem etter 1. feb). Hun ringte deretter til både Ruter og NSB,begge stedene måtte personen som tok i mot telefonen spørre andre folk for å kunne svare på spørsmålet. Svaret var basicly: «Det er ingen vits for deg å ha reisekort, du må uansett kjøpe billettene dine på automat/tog.

          Jeg skjønner godt at NSB vil bli kvitt papir kupongkortene, men skjønner ikke hvorfor man ikke kan ha et system der man kan kjøpe et elektronisk klippekort til reisekortet sitt. Eneste jeg kan se som grunn er at man ønsker å gå over til konduktørløse tog.

  27. Ann sier:

    har irritert meg over akkurat det samme flere ganger… Jeg har månedskort for 2 soner – likevel er det håpløst system ifht overgang med NSB… og ja, jeg har benyttet meg av de som står oppstilt rundt omkring på oslo s f.eks og har opplevd at til og med de blir forvirret ifht 2 soners kortet…

    det samme gjelder dersom man skal bestille 2 soners kort på vanlig #ruter automat, det går ikke!!!!
    Får håpe det blir bedring nå i Oktober, siden det da blir endringer av sone/takster o.l, men jeg tror ikke på det før jeg får se det…

    Som flere har nevnt: det burde være en «smal» sak å få endret på brukergrensesnitt ifht de NSB automatene, med flere valgmuligheter. Ser man ut av byen, til andre storbyer har de ikke noe problemer, eller ser man ut av landet, ser man hvor supert det fungerer der… nesten litt tragisk at det skal være så håpløst!!!

  28. Marius sier:

    NSB appen (til iOS og Android) har denne lille geniale opplysningen om hvor du skal, og hvilket tog du skal ta. Reiser du Oslo – Tønsberg, står det at du skal ta tog til Skien =) Det hjelper hvertfall litt…

    • Beate Sørum sier:

      Ja, det burde hjelpe masse:) Jeg har ikke prøvd appen selv, siden jeg reiser med tog bare innimellom – tenker ikke på det når man står der og kjøper den éne billetten i måneden:) Så den samme informasjonen burde jo bare også stå på billettautomaten synes jeg:)

      • Marius sier:

        Jeg er enig, automaten er litt lite informativ. Håper det skjer en endring der. Men appen er kjekk til å slå opp rutetider når du skal reise, selv om du reiser sjelden. Det fungerer veldig godt for meg hvertfall, som reiser en gang i blant. Pendlere har jo stålkontroll på sånt, så appen er for oss sporadiske reisende 🙂

  29. Marte sier:

    Jeg er veldig enig 🙂

    Jeg er født og oppvokst i Oslo/Akershus, og jeg sliter med disse stasjonene og automatene. Det som også er irriterende er at de ikke har en egen knapp som heter studentkort, nei da må man også kunne soner og stasjoner.

    Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bare lage en knapp som heter «Studentkort Oslo» og «studentkort Oslo/Akershus».

  30. Anne Høymyr sier:

    Jeg er jo det som kalles «en dreven pendler» , fra Ski til Fornebu hver eneste bidige hverdag.
    Det går jo forholdsvis greit når man har månedskort. Men prøv å få klarhet i hvor mange klipp som må klippes på et kupongkort for reisen Ski-Fornebu! Der har jeg fått mange forskjellige og artige svar fra konduktørene. Mitt spørsmål blir da som følger: Hvis NSBs egne ansatte ikke vet dette, hvordan kan de forvente det av sine kunder?

    I går opplevde jeg i tillegg kontroll på toget – og et stakkars par turister som hadde forvillet seg inn på ubetjent vogna med sine 24 timers billetter ble sporenstrekse bøtelagt fordi de ikke hadde skjønt hvordan de skulle få stemplet billettene sine. Makan!

    • Mahsa sier:

      Det er 7 klipp fra Ski til Fornebu:-)

      1 klipp per sone og alltid 2 klipp i tillegg, dette er uansett hvor mange soner man reiser mellom.

  31. JS sier:

    NSB har helt klart en jobb å gjøre når det gjelder informasjon og brukervennlighet. Noe de gjerne kunne opplyst om er at overgangsmulighetene IKKE gjelder Flexikort. Jeg har alltid trykket på «overgang Ruter»-knappen i god tro, men sist jeg reiste med toget fikk jeg beskjed av konduktøren om at det var helt feil. Jeg skulle egentlig betalt 20kr mer og begrunnelsen var at en Flexikort-billett var så mye billigere enn vanlig billett. Per i dag er forskjellen mellom enkeltbillett og et flexiklipp på svimlende 2 kr…

  32. Mahsa sier:

    Hei Beate!

    Jeg har ikke lest gjennom alle alle kommentarene og innspillene du har fått på dette innlegget så det er mulig du allerede har fått dette svaret jeg skal gi deg.

    Men, det er ikke lov å skjøte billetter når man reiser ut av Oslo og/eller Akershus. Det vil si kombinere to forskjellige billetter. Altså, reiser du fra Oslo og helt til Drammen så skal du faktisk betale fra Oslo S og ikke fra Lysaker, med mindre reisen din starter på Lysaker. Men hvis du da skal andre veien som du også brukte som eksempel, altså Lillestrøm, så skal du bare betale for de nye sonene du reiser inn i. Altså to soner, som da er Ø-03 (Lørenskog kommune) og Ø-04 (Lillestrøm), første sone koster 30 kr og andre sone 10 kr. Totalpris vil da være 40 kr.

    Men viktig å legge til at dette mest sannsyligvis endres litt etter de nye takstene i Oktober:-)

    Mvh

    Mahsa

    • Beate Sørum sier:

      Hei Mahsa:)
      Takk for hjelpsomt svar. Men hvordan i all VERDEN skal jeg som vanlig reisende forstå opp og ned på det du akkurat sa der? At jeg kan skjøte til Lillestrøm, men ikke til Drammen? Det gir jo ingen mening for hvermannsen – jeg vet jo ikke hvor de nye sonene begynner! Og det står ikke på, eller i nærheten av, automatene:) Dette illustrerer problemet mer enn det faktisk hjelper;) Forøvrig er det du sier ikke samme beskjed som jeg har fått fra konduktører tidligere. Så her hersker det åpenbart forvirring også internt i NSB:)

      Får håpe det blir mer lettfattelig i oktober da:)

  33. Christin sier:

    Så sant så sant, og enda et problem når det gjelder endestasjoner og alt det der.. Min niese(10 år) skulle komme på besøk til tante i Oslo, og kom alene med tod til OsloS. Dermed var det selvsagt svært viktig at jeg sto på perrongen da hun kom av toget. Spørsmålet var jo hvilket tog??? Hun kom fra Askim, men det er jo ikke der toget starter, og den eneste informasjonen på ankommende tog, er jo opprinnelesstasjon! Jeg fløy jo rundt som ei huggern høne tilslutt, for klokken tikket og gikk. Jeg fant til slutt ut av det og kom meg til riktig perrong, men det er jo helt idiotisk. Å bruke endestasjon som ruteindikator er forhistorisk, det er på tide å gjøre som i de fleste andre selskaper som driver med offentlg transport, nemlig nummererte ruter, og i tillegg bruke nord/ syd/ øst/ vest for retning. Trikk og buss i Oslo har i det minste nummer, men å indikere retning med endestasjon gir liten mening med mindre man har god peiling på hvor man er og skal.

  34. Fredrik :) sier:

    Synst dette var ein veldig spennande debatt, skreiv litt tidlegare lengre opp her.

    Når det gjeld tognummer, så er eg einig i at desse kunne bli nytta ut mot passasjerane, sånn som i mange andre land i Europa. Dette har vi ikkje tradisjon for i same grad i Noreg, sjølv om vi finn tognummer i rutetabeller for ein del lokaltog og regiontog.

    Ei utfordring eg ser med billettautomaten, er at den kun oppgjev regiontog som stoppar ved store stasjonar som t.d. Drammen. Det er jo mange lokaltog som også stoppar i Drammen, men som tek lengre tid. Desse kjem ikkje opp som avgangar på automaten. Sånn som eg tenkjer då, hadde det jo då vore betre at den ikkje føreslo avganger i det heile, kun utstedte billetten, og at det då heller stod rutekart på automaten – dette synst eg var eit kjempeforslag, Beate 🙂

    Rutekart finst i rutetabellene, og på oppslagstavlene på dei fleste plattformer innanfor Oslo-området, men det er nok pr. i dag ingen standard, og det burde det vere. Det er jo som du seier Beate, ruteplakatar på haldeplassane rundt i Oslo t.d.

    Til NSB sitt forsvar så må eg stille meg bak det nokre av dykk andre her skriv – om samarbeidet med Ruter. Det er ei utfordring at NSB og Ruter har ulike regler, og at desse blir praktisert ulikt av ulike konduktørar. Eg har også opplevd å få ulike meldingar frå ulike konduktørar. Og det er nok av og til sånn at nokre konduktørar er «strenge» og andre «snille» når det gjeld handheving av dette problemet.

    Til slutt vil eg oppmode deg, Beate om å sende inn dette innlegget gjennom NSB sin formelle kanal, anten via eit ris/ros-skjema, eller via kontaktskjemaet på nsb.no. Eg jobbar ikkje i NSB, men har gjort det tidlegare, og tilbakemeldingane som kjem inn til ansatte på «gulvet» har lite for seg om dei ikkje formelt kjem inn til kundesenteret frå kundane. Det er viktig og fruktbart å kome med slike tilbakemeldingar. Eg vel å tru at NSB ønskjer at det skal vere lett å kjøpe billett på automat, og at dei bør bli merksame på slike problemstilingar. NSB er eit selskap med svært mange ulike produkter, frå utlandsbillettar og Interrail, til opplevingsreiser og fjerntog, til lokaltogsamarbeid i mange byar og byområde rundt om i landet. Difor er det viktig at dei får skriftlege tilbakemeldingar på slike problemstillingar. Håper du sender inn!

    Takk for ein god debatt så langt, synst dette er kjempeinteressant å diskutere 🙂

    • Beate Sørum sier:

      Hei igjen, Fredrik – takk for en veldig god kommentar:)
      Ja – jeg, som du, er sikker på at samarbeidet mellom ulike aktører i kollektivtrafikken må være kjempeutfordrende – det har jeg stor forståelse for. Jeg tror også, igjen som du, at NSB ønsker å gjøre det så lett for kundene som mulig. Det er derfor jeg har skrevet dette innlegget, for å forsøke å beskrive som best jeg kan hvordan kundeopplevelsen av disse billettautomatene er i dag.

      Så kan det sikkert for mange (som tydelig av noen av kommentarene lenger opp her) virke smålig og sutrete å pirke på billettautomatene når det er langt større problemer i samferdsels-Norge, men erfaring viser at det ofte er de små tingene som skaper en god eller dårlig opplevelse. De store kan man som oftest forklare og forstå hvorfor er som de er:) En billettautomat er noe du ikke legger merke til hvis det fungerer slik det skal, men som du irriterer deg grønn over når det ikke funker. Få dem opp og stå skikkelig, så kan de ti som vandrer rundt i hallen på Oslo S for å hjelpe folk med å bruke automatene heller gjøre noe annet og mer nyttig:)

      Jeg har fått en melding på twitter fra NSB om at tilbakemeldingen er meldt videre internt, så da satser jeg på at de har fått det med seg.

      Selv takk for debatten!

      -Beate:)

  35. Anders sier:

    Måtte finne igjen denne posten jeg leste for et par år siden. Opplevelsen er dessverre fortsatt dårlig. Jeg har ruter-kort for sone1 i Oslo og skulle kjøpe billett i NSB-appen fra Oslo til Drammen. Jeg fikk da ikke opp noen som helst beskjed om at jeg da burde ha kjøpt en billett fra Lysaker til Drammen i stedet.

    Kjøper jeg derimot en billett fra Oslo til Asker så får jeg beskjed om at jeg kan kjøpe en tilleggsbillett. Riktig nok kun dersom jeg velger ruter-fanen eller «Buy ticket» etter å ha søkt opp reisen, «View train times and prices» gir meg ikke denne muligheten. Dette er fordi Asker ligger innenfor Ruter sitt område, men hvordan skal jeg vite hvilke stasjoner som dekkes av Ruter?

    Nå har jeg altså lært at Lysaker er siste stasjon i sone1 før Drammen og at Asker er innenfor Ruter sitt område, men hva om jeg ønsker å ta toget i retning Gjøvik eller Fredrikstad, hvilke stasjoner må jeg forholde meg til da?

    Tipset de forøvrig på nytt om dette innlegget i håp om at brukeropplevelsen blir sakte men sikkert litt bedre 🙂

  36. Lisa sier:

    Hei!du beskriver, for seks år side , eksakt det samme som jeg opplever i dag. Fikk du noen gang svar fra NSB?

Er du enig? Har du spørsmål? Jeg vil gjerne høre hva DU tenker!